اتحاد ملى و انسجام اسلامى از منظر وصيت نامه سياسى الهى حضرت امام خمينى(ره)

به جرات مى توان گفت كه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران در عمر پر بركت خود چه به هنگام مبارزه با رژيم منحوس ستمشاهى پهلوى و چه در وقت تشكيل حكومت اسلامى به اين امر عنايت شايانى داشته اند. دعوت مردم به يكپارچگى و وحدت كلمه در مقابله با طاغوت و تهيج مسلمانان جهان به رويارويى با اردوگاه استكبار جهانى شرق و غرب و خصوصا رژيم نامشروع صهيونيستى از شاخصه هاى انديشه وحدت گرايانه آن حكيم فرزانه در دوران مبارزه بود. در زمان تثبيت نظام جمهورى اسلامى در ايران با تعيين ۱۲ تا ۱۷ ربيع الاول به عنوان هفته وحدت( همبستگى بيشتر بين مذاهب اسلامى اهل سنت و شيعه) ، اعلام آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانى قدس( همبستگى بين المللى مسلمانان در حمايت از حقوق قانونى مردم مظلوم فلسطين)، تاسيس مجمع تشخيص مصلحت نظام (مرجع رفع اختلاف بين مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان قانون اساسى) و ... بار ديگر ژرفاى ديد خود را به اثبات رساندند.
اكنون در اين مجال سعى مى كنيم موضوع مطروح را از منظر يكى از گرانبهاترين آثار بر جاى مانده از آن مرجع عاليقدر بررسى نماييم. موضوعى كه، خصوصا بازشناسى آن براى نسل سوم انقلاب امرى ضرورى مى نمايد.
 


محورهاى دربرگيرنده اتحاد ملى و انسجام اسلامى
حضرت امام (ره) در خلال وصيت نامه سياسى الهى خود، از عوامل متعددى به عنوان زمينه ساز اتحاد ملى و انسجام اسلامى نام برده اند كه تحت چهار عنوان كلى ذيل، قرار مى گيرند:

۱- معارف غنى اسلامى
حضرت امام )ره) طلايه وصيت نامه سياسى الهى خود را با حديث ثقلين از رسول اكرم(ص) آغاز مى نمايند:
«انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى اهل بيتى؛ فانهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض(۱)؛
به راستى در ميان شما دو امانت گرانبها به جاى مى گذارم، كتاب خدا و عترت اهل بيتم، پس اين دو از يكديگر جدا نشوند، تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.»
در واقع ايشان از اين حديث كه متواتر بين مسلمانان نقل شده، در جهت احياى واقعى جايگاه كتاب خدا(قرآن) بهره مى گيرند و از دين اسلام، رسول اكرم(ص) ، اميرالمومنين على(ع)، نهج البلاغه، ائمه معصومين، ادعيه حياتبخش ، دعاى عرفات، مناجات شعبانيه، صحيفه سجاديه، صحيفه فاطميه، امام محمد باقر(ع)، مذهب جعفرى، شهادت ائمه اطهار(ع) در راه تعالى اسلام (۲) و ... به عنوان پايه هاى انسجام و همگرايى اسلامى مكرر ياد مى نمايند.

۲- مردم ايران
از آنجا كه در به ثمر رسيدن انقلاب شكوهمند اسلامى ايران، شهداى بسيارى جان خود را تقديم نمودند، حضرت امام (ره) هم همواره بر اهميت پشتوانه عظيم مردمى تاكيد داشتند. لذا با يادآورى تاييدات غيبى الهى(۳) به مثابه عامل پيروزى انقلاب اسلامى، بر صراط مستقيم صحه گذاشته و چنين رهنمود مى دهند:
«توصيه مى كنم كه از اين راه مستقيم الهى، كه نه به شرق ملحد و نه به غرب ستمگر كافر وابسته است، بلكه به صراطى كه خداوند به آنها نصيب فرموده است محكم و استوار و متعهد و پايدار پايبند بوده و لحظه(اى) از شكر اين نعمت غفلت نكرده، و دست هاى ناپاك عمال ابرقدرت ها، چه عمال خارجى و چه عمال داخلى بدتر از خارجى، تزلزلى در نيت پاك و اراده آهنين آنان رخنه نكند و بدانند كه هر چه رسانه هاى گروهى عامل و قدرت هاى شيطانى غرب و شرق اشتلم(۴) مى زنند دليل بر قدرت الهى آنان است؛ و خداوند بزرگ سزاى آنان را هم در اين عالم و هم در عوالم ديگر خواهد داد. انه ولى النعم و بيده ملكوت كل شى».(۵)
توجه به داشته هاى خودى(۶)، دعوت گروه هاى فريب خورده و معاند با نظام به پيوستن به ملت(۷)، شركت فعال در تمام انتخابات و گزينش افراد روى ضوابط شرعى و قانونى(۸) ( تا خسارات جبران ناپذيرى، وحدت و انسجام كشور و اسلام را در بر نگيرند) و ... تنها بخشى از توجهات معظم له به مردم مى باشد. مردمى كه معتقدند:
« در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلى الله عليه و آله، و كوفه و عراق در عهد امير المومنين و حسين بن على صلوات الله و سلامه عليهما، مى باشند(۹)».

۳- مسوولان
از آنجا كه مسوولان مملكتى به عنوان متوليان امور كشور، نقش بسيار مهمى در اتحاد ملى و انسجام اسلامى دارند لذا در صفحات متعددى از وصيت نامه سياسى الهى حضرت امام )ره)، مورد رهنمود قرار گرفته اند. براى نمونه در خصوص انتخاب درست افراد براى مناصب دولتى، مى فرمايند:
« به وزراى كشور در طول تاريخ آينده توصيه مى كنم كه در انتخاب استاندارها دقت كنند اشخاص لايق، متدين، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمايند، تا آرامش در كشور هر چه بيشتر حكمفرما باشد».(۱۰)
نظارت بر رسانه ها به گونه اى كه، مانع از انحراف آنها از اسلام و مصالح كشور شوند(۱۱). از ديگر رهنمودهاى ايشان به مسوولان مى باشد. ضمنا همواره مسوولان را به گرامى داشتن مردم دعوت مى نمايند:
« قدر اين ملت را بدانيد و در خدمتگزارى به آنان، خصوصا مستضعفان و محرومان و ستمديدگان كه نور چشمان ما و اولياى نعم همه هستند و جمهورى اسلامى ره آورد آنان و با فداكارى هاى آنان تحقق پيدا كرد و بقاى آن نيز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نكنيد؛ و خود را از مردم و آنان را از خود بدانيد؛ و حكومت هاى طاغوتى را كه چپاولگرانى بى فرهنگ و زورگويانى تهى مغز بودند و هستند را هميشه محكوم نمايند، البته با اعمال انسانى كه شايسته براى يك حكومت اسلامى است(۱۲)».

۴- ملت هاى اسلامى
پيروزى از ائمه اطهار)ع) و فرهنگ سياسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى اين بزرگ راهنمايان عالم بشريت(۱۳) و خنثى كردن تبليغات تفرقه افكن و خانه برانداز از جمله مواردى هستند كه به انسجام هر چه بيشتر امت اسلامى مى انجامند. حضرت امام(ره) مى فرمايند:
« در مقابل اين توطئه ها عكس العمل نشان داده و به انسجام و خدمت خود، به هر راه ممكن، افزايش دهند و كفار و منافقان را مايوس نمايند(۱۴)».
همچنين در فراز مهمى ملت هاى اسلامى را به توجه به سرمايه هاى وجودى خود فرا مى خوانند:
« انتظار نداشته باشيد كه از خارج كسى به شما در رسيدن به هدف، كه آن اسلام و پياده كردن احكام اسلام است، كمك كند؛ خود بايد به اين امر حياتى، كه آزادى واستقلال را تحقق مى بخشد، قيام كنيد(۱۵)».
در انتها يادآورى اين نكته ضرورى است كه، با گذشت هجده سال از رحلت جانسوز رهبر كبير انقلاب، ارزش،ژرفا و صلابت اين اثر بيشتر رخ مى نمايد و نمى توان هرگز حق مطلب را ادا نمود.

پى نوشت ها

۱- حضرت امام خمينى(ره)، وصيت نامه سياسى الهى، تدوين على رضا اسماعيلى، موسسه چاپ و نشر عروج، ،۱۳۷۵ ص ۱۱.
۲- همان، صص ۱۶-۱۵.
۳- همان، ص ۲۱.
۴- اخذ چيزى به زور، لاف پهلوانى زدن، تند، خشونت، تعدى و زور.
۵- حضرت امام خمينى(ره)، پيشين، صص ۱۹-۱۸.
۶- همان، ص۴۰.
۷- همان، ص ۶۶.
۸- همان، ص۴۵.
۹- همان، صص ۳۲-۳۱.
۱۰- همان، ص ۵۱.
۱۱- همان، ص ۶۲
۱۲- همان، ص ۳۴.
۱۳- همان، ص ۱۹.
۱۴- همان، ص ۲۵.
۱۵- همان، ص ۵۲.