امام خمینی (ره)، باور زنده ظهور

قیام برای اصلاح دین، انقلاب برای ایجاد حکومت عدل و اتحاد برای براندازی ظالمان برای ما هدف ظهور امام زمانند و برای امام(ره)، مقدمه ظهور.
سال‌های سرد و سیاه ستم‌‌، آن قدر طول کشید که آیه های "رعد" پروردگار را هم از یاد بردیم: "خداوند هیچ مردمی را دگرگون نمی کند، مگر آن که خودشان را دیگرگون کنند". (1)
امام خمینی(ره) نشان داد که وعده های الهی را فراموش کرده ایم. او نشان داد که آیه های الهی همچنان زنده اند و ماییم که آنها را از یاد برده ایم. او نشان داد که تا نخواهم، نخواهیم توانست.
روزهایی که حتی روشنفکران دینی به دنبال کرسی های مجلس برای نفوذ در رژیم شاهنشاهانی بودند تا آرام آرام اصلاحات کنند، امام خمینی(ره) آیه های جهاد را خواند و سوره های مبارزه با طاغوت را به یادمان آورد. نامه‌هایی که امام(ره) در سال 1345 به آیت ‌الله سعیدی و دیگران نگاشت، شاهدان روشن این مدعایند. با تکیه بر همین آیات بود که از همان سال ها، امید حکومتی اسلامی را در دل ها زنده می کرد. بارها فرمود که شاه رفتنی است، به فکر اداره یک حکومت اسلامی باشید. حرکت شگرفی که به یکباره در مردم پدید آمد، محصول چند ساعت سخنرانی و چند کاغذ اعلامیه نبود؛ محصول 1400 سال وحی و شهادت و مظلومیت و باور بود.
انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی (ره) از حوادث کم ‌‌نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را به گورستان تاریخ بفرستد و بساط کهنه شاه و شاه‌ بازی را از کشور بیرون بریزد. تمام کسانی که امام(ره) را در آن روزها ملاقات کرده‌اند، از اطمینان و اعتماد عجیب امام نسبت به پیروزی قاطع انقلاب سخن گفته‌اند. چنانچه مرحوم فلسفی در خاطراتش نقل می‌کند:
"در مدت اقامت امام در پاریس، افراد زیادی از ایران به پاریس رفتند. از جملة آن‌ها، مرحوم آقای مطهری بود. ایشان قبل از رفتن، به منزل ما آمد و گفت: شما پیامی برای آقا دارید؟ دو سه موضوع بود که من به طور خصوصی تذکر دادم. ایشان خداحافظی کرد و رفت. وقتی مرحوم مطهری برگشت، به دیدن ایشان رفتم؛ آن هم در وقتی که کسی نبود. تقریباً اول شب بود. موضوعاتی را که گفته بودم، ایشان به امام گفته بودند و جواب هم گرفته بودند. دیدم آقای مطهری می‌گوید:
آقا، من مبهوت هستم. با این همه نظامی‌های تا بن دندان مسلح، با آن همه حمایت‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه، نتیجه چه خواهد شد؟ به امام گفتم: آقا، خطر مهمی است. خودتان چه طور می‌بینید؟ امام در جواب فرمود: علی التحقیق پیروزیم. یک روحانی، غیر از یک کاسب است که این حرف را بزند. دیدم از یک طرف، امام خمینی است و عظمت دارد و من نمی‌توانم از ایشان بپرسم چرا پیروزیم؟ ولی پرسیدم که آیا به محضر امام عصر(عج) شرفیاب شدید و ایشان این خبر را داده است؟ امام نفی و اثبات نکرد و فقط گفت: قطعاً پیروزیم. گفتم: الهامی به شما شده است؟ گفت: قطعاً پیروزیم. از هر دری که من وارد شدم، ایشان نگفت که واقعیت چیست ولی هم‌چنان با قاطعیت می‌گفت: پیروزیم و اعتنا به این همه تانک و توپ و نظامی و غیره نکنید. علی التحقیق پیروزی با ما است.
شهید مطهری با حالت بهت، این سخنان را به من گفت و خود، متحیر بود. می‌گفت: من نفهمیدم امام از چه منشأ و منبعی به این حقیقت رسیده است. (2)

باور زنده ظهور
تردید، جای باورهایمان را تنگ کرده است. اگر وعده خداوند، این اندازه قطعی نبود و اگر پیامبران و امامان و تمام مردان صادق تاریخ تا این اندازه بر ظهور مرد عدالت، اصرار نکرده بودند، چه بسا این باور را نیز با هزار تفسیر و تأویل، فراموش کرده بودیم و پشت دیوارهای چون و چراهایمان جا گذاشته بودیم.
از حضرت آدم(ص) تا پیامبر اسلام(ص) تا امروز که ماییم، همگی منتظریم و از همه منتظر تر خود امام زمان(عج). اما آن جه ماییم و آن چه آنان هستند، کمتر شباهتی به هم داشتند تا آن که مردی سربرآورد؛ مردی که انتظار را درست تر از ما می فهمید؛ مایی که تن سپرده بودیم به روزگار و دل سپرده بودیم به آرزوهایمان. او انتظار را در مبارزه با ستم و اعتقاد راسخ به مکتب راستین، تفسیر کرد.
"ما چاره‏ای نداریم جز این که دستگاه‏های حکومتی فاسد و فساد کننده را از بین ببریم و هیئت‏های حاکمه خائن و فاسد و ظالم و جانی را سرنگون بکنیم. این وظیفه‏ای است که همه مسلمانان در یکایک کشورهای اسلامی باید انجام بدهند و انقلاب سیاسی اسلامی را به پیروزی برسانند". (3)
بازخوانی واژه انتظار در کلام امام خمینی(ره)، پژواکی از ظهور آخرین منجی را با خود داشت. انتظار برای امام خمینی(ره) به سال های ظهور برای ما شبیه تر است. قیام برای اصلاح دین، انقلاب برای نجات انسان، اتحاد مستضعفان عالم برای براندازی ظالمان، برپایی حکومت عدل و... برای ما هدف ظهور امام زمانند و برای امام(ره)، مقدمه ظهور. او با برداشت درست خود از انتظار، پیام های تازه‏ای از انتظار برای ما داشت:
"انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقُّق پیدا کند و مقدّمات ظهور، إنْ شاءالله، تهیّه شود". (4)
امام(ره) معتقد است که منتظر بودن برای امام زمان(عج) یعنی مقدمه بودن برای ظهور امام زمان(عج). قیام مردم ایران به رهبری این منتظر آگاه، یکی از اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی است که بیش از هر انقلاب دیگری در مسیر قیام جهانی حضرت مهدی (عج) گام برداشته است. مبانی فکری و نظری، اهداف و عوامل ایجاد کننده انقلاب رهبری و چشم انداز آینده آن، دلایلی هستند که این دو انقلاب را بیش از پیش به هم شبیه می سازد و برای همین، انقلاب اسلامی ایران در جایگاه نمونه کوچکی از انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) مطرح می گردد و باید نمونه و الگوی بسیار کوچکی از حکومت عدل و داد حضرت مهدی (عج) باشد.
"امید است که این انقلاب، جرقه و بارقه‏ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‏های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیةالله - أرواحنا لتراب مقدمه الفداء - منتهی شود". (5)

پی نوشت ها:
1. سوره رعد، آیه11.
2. خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص430.
3. امام خمینی، ولایت فقیه، ص35.
4. صحیفه نور، ج20، ص196.
5. صحیفه نور، ج15، ص75.