انقلاب اسلامی ایران امید همه مسلمانان جهان است

دکتر مظفر اقبال از دانشمندان مشهور مسلمان است که در کشور خود، کانادا، با تأسیس مراکز مجلات اسلامی فعالانه به ترویج دین مبین اسلام می پردازد. وی همچنین با سفرهای متعدد به کشورهای گوناگون، تبلیغ اسلام و همچنین مبارزه با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی را سرلوحه کار خود قرار داده است. اما در مواضع وی آن چیزی که از وی چهره ای کم نظیر ساخته مبارزه قاطع و شجاعانه علیه حکومتهای مزدور کشورهای اسلامی است وی علنا مسلمانان جهان را به الگوگیری از مردم ایران و قیام علیه حکومتهای آمریکایی خود دعوت می نماید.
س: در سال 1979 با شنیدن خبر پیروزی یک انقلاب اسلامی در ایران در خصوص این انقلاب چه تصور و احساسی داشتید؟
ج: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران واقعه بزرگی بود که سال 1979 در اذهان عمومی بدرستی این عقیده وجود داشت که در این انقلاب این پتانسیل وجود دارد که نقطه آغازی برسلسله انقلابهای دیگر در سایر کشورها باشد. این پیروزی در ایران که مقدمه تشکیل جمهوری اسلامی بود اولین موفقیت بزرگ در مبارزات اسلامی در عصر مدرن به شمار می رود اخوان المسلمین سالها در مصر به مبارزه پرداختند برخی کشورهای دیگر مثل سودان والجزایر سالها شاهد تلاشها و مبارزات اسلامخواهان بوده اند اما آنچه در ایران روی داد نخستین مبارزاتی بود که به انقلاب اسلامی منجر شد بنابراین انقلاب ایران ارمغانی به نام امید را برای مسلمانان با خود به همراه داشت.
س: اکنون و پس از گذشت 27سال از آن زمان آیا هنوز همان احساس را دارید؟
خیر قطعا اما ببینید، انقلاب واقعه ای متعلق به یک زمان محدود نیست بلکه پروسه ای طولانی است که نمی توان پایانی برای آن متصور بود با وقوع انقلاب اصل و مبنای حاکمیت در کشور تغییر می کند اما این آغاز راه برای رسیدن به کشوری ایده آل است، که در یک انقلاب اسلامی این ایده آل همان کشور اسلامی است انقلاب اسلامی در ایران تاکنون دستاوردها و موفقیتهای بسیاری را بدست آورده است هر چند که در راه خود با چالشهایی نیز روبرو بوده است موفقیت یک کشور امری نیست که تنها بتوان به آن به صورت سیاه سیاه یا سفید سفید نگاه کرد مثلا یکی از چالشهایی که در ایران هنوز باقی است، سیستم آموزشی در دانشگاه است. خوب در آغاز انقلاب و در راستای اسلامی نمودن دانشگاهها و تحت عنوان انقلاب فرهنگی دانشگاهها بسته شدند و پس از مدتی و با انجام اصلاحاتی مجددا آرام آرام باز شدند اما آیا اکنون سیستم آموزشی اسلامی است. شما به آنچه آموخته می شود نگاه کنید. سیستم و محتوا هنوز سکولار است. در فیزیک ریاضی و غیره هنوز فضا سکولار است.
اسلامی نمودن سیستم یعنی برچیدن سیستم سکولار و جایگزینی سیستم اسلامی این در مقام گفتار آسان است اما در مقام عمل وضع متفاوت است این کار نیاز به تلاش بسیار، اندیشه بسیار و تحقیقات بسیار دارد. خلاصه اینکه ایرانیان برای نیل به کشور آرمانی نیاز به تلاش بسیاری دارند و باید سریعتر از قبل حرکت کنند و در عرصه های مختلفی هنوز کارهای باقی مانده وجود دارد. مثال دیگر بحث اقتصاد اسلامی است. اسلامی کردن اقتصاد در کشور نیاز به کار و فکر بسیار دارد. باید سیستمی اقتصادی طراحی نمود که در جهان با نام اقتصاد اسلامی شناخته شده باشد.این راهی طولانی است اینها تنها دومثال بودند که ذکر کردم که البته عرصه و مسائل مختلفی دراین زمینه هست که قابل بررسی اند.
س: فکر می کنم که یکی از مبنایی ترین عرصه های قابل بررسی در هر جامعه ای فرهنگ است. فرهنگ اسلامی در ایران پیش از هرچیز از چه ناحیه ای تهدید می شود و چه چالشهایی پیش رو دارد؟
تهاجم فرهنگی. شما خیابان های تهران را نگاه کنید خیابان های شیراز را نگاه کنید در خیابان ها جوانی را می بینید که علاقه آنان به غربی شدن مشهود است. آنها ظاهر خود را به شکل غربیها در می آورند و آنگاه فکر خود را، چرا اینگونه است. چه عاملی باعث می شود که جوان مسلمان آینه فرهنگ غربی باشد؟ باید تلاش بیشتری نمود..
س: مردم کانادا تا چه میزان با اندیشه های امام خمینی(ره) آشنایی دارند؟
ج: متأسفانه به میزان کم.
س: چرا؟
ج: خوب ببینید نوشته های ایشان در ایران باقی مانده است و آنچنان که باید به کشورهای جهان صادر نشده است تبلیغات دراین راستا ضعیف بوده است برخی ترجمه ها نیز که از نوشته های ایشان به وجود آمده ترجمه های خوبی نبوده است. کتب غیرفارسی که به خوبی انعکاس دهنده واقعیت انقلاب و همچنین شخصیت و اندیشه های امام خمینی می باشد بسیار کم است اما در ایران این کتب به زبان فارسی به وفور یافت می شود اینها چرا نباید به انگلیسی ترجمه شوند؟
س: از اساسی ترین محورهای اندیشه امام خمینی(ره) حکومت دینی و درکل تبیین رابطه دین و سیاست می باشد. نظر و عقیده شما در مورد حکومت دینی چیست؟ گستره دین را در حیات بشر تا کجا می دانید؟
ج: اجازه بدهید سؤال شما را مقداری ریشه ای تر پاسخ دهم در واقع حقیت امر به گونه ای است که اصلا دین و سیاست و یا به عبارت بهتر دین و هرچیز دیگر دو چیز جدا نیستند که ما بخواهیم رابطه این دو را بررسی کنیم. اصلا دویی وجود ندارد، اما غرب آمد و بین دین و سایر امور جدایی انداخت. غربی ها گفتند دین یک چیز است و سایر چیز دیگر اما اسلام چیز دیگری می گوید به عقیده اسلام همه چیز همان دین است و دین همه چیز است اما خوب متاسفانه در حساب مسلمان از اسلام جدا شده است و به این حقیقت که دین باید در تمام شئون زندگی ما ساری و جاری باشد عمل نمی نماییم.
س: نظرتان درمورد جریاناتی که برنامه هسته ای ایران با آن روبرو بوده است چیست؟
ج: اگر نظر واقعی مرا می خواهید باید بگویم که جدای از برنامه صلح آمیز هسته ای، ایران باید شجاعانه بدنبال دستیابی به سلاح هسته ای برود و معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
س: اما آمریکا اجازه این کار را به ایران نمی دهد...
ج: ببینید وقتی پاکستان به سلاح هسته ای دست یافت بعد از آن مگر چه اتفاقی افتاد؟ مگر بعد از ادعای دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای چه اتفاقی افتاد؟ این برای این است که آمریکا قدرت پوشالی دارد.
س: چرا فکر می کنید که جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای نیاز دارد؟
ج: دلیل آن بسیار ساده است چون دشمنان آن به هزاران سلاح هسته ای مجهزند.
س: به بحث انقلاب اسلامی و حکومت دینی بازگردیم شما درخصوص رابطه دین و سیاست (حکومت) فرمودید اصلاً اینها دو چیز مجزا نیستند آیا منظورتان این است که براساس دین مردم کشورهای اسلامی وظیفه دارند علیه حکومت های غیردینی خود قیام کنند؟
ج: بله دقیقاً ببینید وضعیت حکومت لائیک کشوری مثل ترکیه مشخص است اما درکشورهایی مثل پاکستان که داعیه حکومت اسلامی دارند باید پرسید آیا واقعاً این حکومت های اسلامی اند و براساس قرآن حکومت می کنند؟ قطعاً اینگونه نیست.
س: آیا مردم سایر کشورهای اسلامی باید لزوماً و منحصراً بدنبال الگوی حکومتی ایران باشند؟
ج: خیر به هرحال شرایط متفاوت است مهم این است که کشورها حکومت خود را باتوجه به شرایط خود براساس دستورات قرآن پایه ریزی کنند.
س: این امر در ایران تا چه حد تحقق یافته است؟
ج: مردم ایران با انقلاب اسلامی توانستند ساختار را تغییر دهند و ساختار اسلامی را جایگزین ساختاری غیراسلامی نمایند اما این تمام ماجرا نیست به هرحال هر ایده و برنامه ای وقتی که به مقام عمل آورده می شود مشکلات مختلفی را در سر راه خود دارد. اکنون اساس حکومت در ایران اسلامی است اما هنوز باید برای رفع مشکلات اقتصادی سیستم دانشگاه ها و... تلاش نمود. اما متأسفانه در سایر کشورها هنوز ساختار و اساس حکومت غیراسلامی است و هیچ کشوری نیز در اینجا استثنا نمی باشد. در این ساختار حکومت ها هرگونه ژستی هم در حمایت از اسلام بگیرند بی فایده است. دقیقاً مثل گوشتی که اساساً ذبح شرعی نشده باشد این گوشت اساساً حرام است و تفاوت نمی کند که با آن همبرگر، کباب یا چیز دیگر درست شود اما ایران توانسته به گوشتی حلال دست یابد!
س: باتوجه به سفرهای متعددی که به کشورهای مختلف دارید آیا از عواقب احتمالی مواضع صحیح و صریح خود علیه حکومت های منطقه هراسی ندارید؟
ج: What They Can Do? Allah Mostaan