آیت‏ الله ‏العظمی سیدابوالقاسم موسوی خویی

آیت‏الله‏العظمی سیدابوالقاسم خویی فرزند سیدعلی‏اکبر بن میرهاشم موسوی خویی، از مفاخر بزرگ جهان تشیع و از مشاهیر فقه و اصول و از مدرسان پرآوازه حوزه علمیه نجف اشرف و از مفسران و قرآن‏پژوهان عالیقدر اسلام، در ۱۵ ماه رجب ۱۳۱۷ه. ق در خانواده علم و تقوا در شهر «خوی» دیده به جهان گشود.
 
آیت‏ الله ‏العظمی سید ابوالقاسم خویی در کنار شاگردشان آیت الله سیستانی
پدرش؛ آیت‏الله حاج سیدعلی‏اکبر فرزند سیدهاشم موسوی خویی، از شخصیت‏های برجسته خوی بود که به سال ۱۲۸۵ه در خوی زاده شده و به سال ۱۳۷۱ه درگذشته است. او بدنبال اختلاف علما در جریان نهضت مشروطیت در سال ۱۳۲۸ه. ق به نجف اشرف مهاجرت کرده و در آنجا رحل اقامت گزیده است.
سیدابوالقاسم، دوران کودکی و نوجوانی را زیر نظر پدر بزرگوارش گذراند و مقدمات علوم عربی و صرف و نحو و قرآن را از وی آموخت. در سال ۱۳۳۰ه به همراه برادرش سیدعبدالله خویی، رهسپار نجف اشرف شد و به پدرش پیوست. او جوانی باهوش بود و استعدادش مایه شگفتی و اعجاب استادان حوزه علمیه نجف گردید.
آیت‏الله سیدمحمد کاظم یزدی (م ۱۳۳۷)، صاحب کتاب مشهور «عروة الوثقی»، به هوش و ذکاوت او در سن شانزده سالگی‏اش، پی برد و به پدرش توصیه فرمود که: «قدر این بچه ات را بدان، او آینده درخشانی خواهد داشت». ایشان مدت ۶ سال مقدمات و سطوح را فرا گرفت و چهارده سال تمام فقه و اصول و فلسفه و کلام را از محضر استادان بزرگ نجف آموخت.
 
آیت‏ الله ‏العظمی سید ابوالقاسم خویی در بستر بیماری
برخی از استادان مشهور آیت‏الله خویی، عبارتند از آیات عظام :
۱ ـ شیخ فتح‏الله شریعت اصفهانی (م ۱۳۳۹ه)؛
۲ ـ حاج شیخ مهدی مازندرانی (م ۱۳۴۲ه)؛
۳ ـ میرزا حسین نائینی (م ۱۳۵۲ه)؛
۴ ـ شیخ محمدجواد بلاغی (م ۱۳۵۲ه)؛
۵ ـ میرزا علی‏آقا شیرازی فرزند میرزای شیرازی (م ۱۳۵۵ه)؛
۶ ـ سیدحسین بادکوبه‏ای (م ۱۳۵۸ه)؛
۷ ـ آقا ضیاءالدین عراقی (م ۱۳۶۱ه)؛
۸ ـ شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، معروف به «کمپانی» (م ۱۳۶۱ه)؛
۹ ـ شیخ مرتضی طالقانی (م ۱۳۷۰ه)؛
۱۰ ـ سیدابوالقاسم خوانساری (م ۱۳۸۰ه).
اما تحصیل آیت‏الله خویی بیشتر در محضر درس میرزای نائینی و کمپانی بوده‏است و همواره در جلسات درس آن دو شرکت می‏جست و آنگاه که شنید جلسات درس میرزای نائینی آغاز شده، سفری را که به ایران داشت، ناتمام گذاشت و دوباره به نجف بازگشت.
 
نماز بر پیکر آیت‏ الله ‏العظمی سید ابوالقاسم خویی توسط شاگردشان آیت الله سیستانی
وی پس از ۲۰ سال تحصیل در نجف اشرف، به درجه اجتهاد رسید و جمعی از علمای بزرگ به اجتهادش شهادت دادند. مشهور است که پس از انتشار جلد اول کتاب «اجود التقریرات» خویی، که تقریر دروس آیت‏الله میرزای نائینی است، وی را به عنوان یک مجتهد جوان در حوزه نجف معرفی کرده، جمع کثیری از علمای بزرگ در سال ۱۳۵۲ قمری به مقام اجتهادش گواهی دادند. او در خلال تحصیل، به تدریس نیز پرداخته و هر کتابی را که می‏آموخت، کتاب پیش از آن را تدریس می‏کرد. معظم له خود در این‏باره چنین می‏فرماید:
«زمانی که دومین جلد شرح لمعه را فرا می‏گرفتم، خود به تدریس و تعلیم اولین جلد این کتاب پرداختم و بسیاری از دانشمندان و فضلا از محضر درسش بهره برده‏اند. ایشان در این‏باره می‏نویسند:
«من بسیار تدریس کرده‏ام و در فنون فقه و اصول و تفسیر، جلسات بسیار تشکیل داده و جمعی بی‏شمار از فرزانگان و اندیشمندان را در حوزه علمی نجف پرورش داده‏ام…».
یکی از شاگردانش ـ شیخ مرتضی دزفولی انصاری ـ در وصف وی می‏نویسد: «این استاد بزرگ، الحق بیانی رسا دارد و مطالب اصولیه، چون مومی در دستش می‏باشد و تسلط کاملی نیز بر آنها دارد».
حوزه درسش تا پایان عمر ادامه داشت و چنان شهره یافت که در دو دهه آخر عمرش، در حوزه‏های علمیه عراق، بلکه جهان اسلام بی‏نظیر بود و صدها نفر از جویندگان علوم و معارف اسلامی در درسش حضور می‏یافتند. بسیاری از فقها و فضلای امروز، خوشه‏چین دانش بیکران این استاد والامقام می‏باشند. برخی از شاگردانش عبارتند از: آیت‏الله میرزا جواد تبریزی، آیت‏الله سیدابوالحسن شیرازی، آیت‏الله سید جمال‏الدین خویی، آیت‏الله باقر شریف قرشی، آیت‏الله باقر ایروانی، سید محمدباقر حکیم.
در زمینه تألیف می‏توان به کتاب‏های زیر اشاره کرد :
۱ ـ «معجم رجال حدیث»؛ در بیست‏ودو جلد که فرهنگ بزرگی در زمینه شناخت بیش از ۱۵۶۷۰ نفر از رجال و راویان احادیث است؛
۲ ـ «فقه الشیعه»، در ۵ جلد، در فقه؛
۳ ـ «مصباح الاصول»، در ۲ جلد، در اصول استدلالی؛
۴ ـ «اجود التقریرات»، در تقریرات دروس مرحوم میرزای نائینی، در ۲ جلد؛
۵ ـ قصیده در مدح امیرالمومنین (ع) در ۹۰۰ بیت؛
۶ ـ اضاء القلوب (خطی)؛
۷ ـ آثار العقول.
 
قبر مطهر آیت‏ الله ‏العظمی سید ابوالقاسم خویی در مسجد خضرا در صحن بارگاه امام علی (ع) در نجف اشرف
آیت‏الله العظمی خویی که عمر ارزشمند خویش را در راه نشر معارف اسلام و قرآن گذراندند، سرانجام در پی یک بیماری قلبی، در روز شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۱ ش (مطابق با ۸ صفر ۱۴۱۳ه) در کوفه دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.
خبر درگذشتش مایه وحشت بعثیان عراقی شد و حزب بعث در شهرهای نجف و کوفه حکومت نظامی برقرار کرد و نیروهای عراقی به حالت آماده‏باش درآمدند. سرانجام پیکر مطهرش، غریبانه در مسجد «الخضراء» در صحن مطهر امام علی (ع) نجف اشرف به خاک سپرده شد.