جولان باربی در چارسوق بازار هویت ایران

تا حالا اسم باربی به گوشتان خورده است؟ باربی شما را یاد چی یا بهتر است بپرسم یا چه کسی می اندازد؟ کمی فکر کنید؛ اگر عروسکی به این نام را برای دختر یا خواهرتان نخریده یا در آغوش آنها ندیده باشید، حتماً تصویرش را با حالات مختلف، موهای بلوند، چهره آرایش کرده، طناز و با اندام نیمه برهنه روی انواع وسایل بچه ها از لوازم التحریر گرفته تا کیف و کفش و پوشاک و... تا جعبه آرایش ویژه دختر بچه ها! به همین اسم دیده اید.
باربی، قاصد برهنگی، مروج ابتذال و مصرف گرایی اهل فرنگ است که با نیت شوم هویت زدایی از ملل آزادیخواه، روانه بازار شده است.
باربی سالهاست که بربستر غفلت و اغمای دیده بانان فرهنگی دیار ما، بزک کرده و طناز، رنگ و وارنگ و با لباس های فاخر در آغوش دختران ایرانی می خرامد و به امید دلبری از آنان جولان می دهد. عروسکی که از منظر سطحی نگرانه برخی ها فقط یک اسباب بازی است غافل از این که باربی، یکی از «نمادهای فرهنگ امپریالیسم غرب» با همه همنوعانش در دنیا متفاوت است.
عروسکی با لبخندی ملیح در پشت ویترین های بی خبری که البته لبخندش، پوزخندی است به سستی و تن پروری دستگاه های عریض و طویل فرهنگی ما که هیچ یک از نهیب های حکیمانه و فریادهای هشدارگونه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر خطر تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی نظام سلطه جهانی بر ضد انقلاب اسلامی ایران، هنوز آنان را از خواب غفلت درنیاورده است.

زندگی نامه باربی و اهداف تولید آن
گفتم باربی با همه همنوعانش متفاوت است پس آشنایی با بیوگرافی این عروسک برای درک اهداف پشت پرده تولیدکنندگان آن ضروری است.
عروسک باربی ابتدا در کارخانه «متل» در کالیفرنیای جنوبی و از روی عروسکی آلمانی به نام «لی لی» ساخته شد و نامش از «باربارا» دختر آقای هندلر رئیس کمپانی، برگرفته شده است. قادری رئیس مرکز سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باربی را نماد فرهنگی امپریالیسم غرب برای القای مدل های فانتزی از زنان آمریکایی به جامعه بشری می داند که با هدف تسخیر سلایق و تفکر دختربچه ها در همه جوامع تولید شده است.
وی با تشریح پیشینه تاریک باربی، عمر این عروسک را 56سال دانست و گفت: باربی طرح بازسازی شده یک عروسک آلمانی است که ازنظر طراحی، عروسکی واقع گرا با ویژگی های زنانه و برای ارضاء مردان هرزه تولید شده بود که متفقین و به ویژه آمریکاییها، پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم، تولید آنرا نه به عنوان اسباب بازی کودکان که برای ایجاد یک جریان فرهنگی ادامه دادند.
غلامعلی افروز از کارشناسان روانشناسی تربیتی کشور نیز باربی و دیگر عروسک های منتسب به او را سربازان کوچک شرکت های چند ملیتی دنیا به رهبری آمریکا دانست که فرهنگ و ارزش های آمریکایی را در ذهن کودکان ایرانی و دیگر کشورهای دنیا ترویج می کنند. وی هدف از طراحی و تولید منسوبان باربی، خانه، شهرک و همه لوازم شخصی منتسب به این عروسک را ترویج فرهنگ مبتنی بر لیبرالیسم از طریق وارد کردن باربی ها به خانه های ایرانیان دانست و ابراز داشت: طراحان فرایند جهانی شدن با تولید و عرضه گسترده عروسک باربی، قصد زدودن فرهنگ های ملی با هویت مذهبی را دارند.
همچنین فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس با هشدار درباره آثار مخرب باربی گفت: این عروسک، نماد یکسان سازی فرهنگ آمریکایی و مروج عریانگری و مصرف زدگی غرب در جهان است.
وی رویکرد شرکت های سازنده این کالا را سیاسی- فرهنگی دانست و افزود: هدف از تولید این عروسک با لباس ها و لوازم جانبی گوناگون آن، ترویج فرهنگ تجمل گرایی و برهنگی در جهان سوم به ویژه کشورهای اسلامی است و دختربچه ها در فرایند بازی با این عروسک به عریانگری، مصرف گرایی و آرایش کردن سوق می یابند.

آثار همزیستی با عروسک باربی
قادری رئیس مرکز سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آسیب شناسی فرهنگی اسباب بازی های وارداتی بر کودکان ایرانی با هشدار به خانواده ها درباره تهیه و استفاده از اسباب بازی های وارداتی گفت: عروسک، فرهنگی ترین کالا در صنعت اسباب بازی دنیاست و خانواده هایی که باربی را در اختیار دختران خود قرار می دهند، ناخودآگاه، فرهنگ منحطی را به آنان منتقل می کنند که تأثیرات آن در بلندمدت بروز می کند.
وی افزود: آثار مخرب این عروسک به اندازه ای است که ویژگی های آن حتی با افکار گروه های مدافع عریانگری و هنجارهای خلاف عفت بین المللی سازگاری ندارد و اکنون در اروپا و آمریکا گروه های قوی ضدباربی ایجاد شده است.
این کارشناس فرهنگی با بیان این که آثار روانی این عروسک، افزون بر دختران ایرانی و مسلمان، برای دختربچه ها در هر جای دنیا مخرب است، گفت: چون باربی، لوازم جانبی و روابط اجتماعی آن، برای گروه های سنی جوان و بزرگ سال تعریف شده، از عوامل بلوغ زودهنگام در دختربچه هاست که همه مکاتب روانشناسی بر زیانبار بودن آن تأکید کرده اند.
قادری، لوازم آرایشی باربی را، متناسب با نیاز زنانی با فرهنگ منحط و برای استفاده در مجالس مبتذل دانست و اضافه کرد: وقتی این عروسک در لباس شخصیتهای خواننده، رقاصه و هرزه در اختیار دختربچه ها قرار می گیرد، زمینه الگوپذیری آنان از پوشش، آرایش، رنگ مو، تناسب اندام و دیگر ویژگی های باربی فراهم می شود.
وی آثار تخریبی باربی را فراتر از حوزه اخلاقی و فرهنگی دانست و گفت: 6ماه پیش از حمله نظامی آمریکا به افغانستان، شرکت متل، باربی را در کسوت نیروهای نظامی آمریکایی تولید کرد و به ظاهر برای دختربچه های افغان به ارمغان فرستاد درحالی که پس از حادثه 11سپتامبر با هدف اعاده حیثیت و روحیه آمریکایی ها تولید و به بازار عرضه شد و این موضوع نشان دهنده آن است که در پس نقاب زیبا و ظریف این عروسک چه استفاده های پیچیده ای می شود.
غلامعلی افروز نیز با هشدار درباره اثر تخریبی عروسک هایی با ویژگی های باربی گفت: این عروسک و موارد مشابه آن ابزار راهزنان فرهنگی غرب برای ارزش و حجاب زدایی از ذهن دختران مسلمان است و همزیستی با این عروسک ها، موجب شکل گیری باورهای فرهنگی غرب و بروز احساسی ناخوشایند از پوشش اسلامی می شود.
وی، طراحی چهره ای متبسم برای باربی را از علل همدلی و انس کودکان به این عروسک دانست و اظهار داشت: تندخویی و سخت گیری برخی مادران باحجاب، موجب گرایش بیشتر کودکان آنان به این نوع عروسک می شود و به همین علت، ایجاد باور به حجاب اسلامی در دخترانی که از باربی الگو می گیرند، به تدریج دشوارتر می شود.
این صاحبنظر علم روانشناسی، یکی از علل بروز ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی در میان دختران خیابانی را مانوس بودن آنان با عروسکهایی مانند باربی در دوران کودکی دانست و افزود: کودکانی که پیوندهای عاطفی کمتری با پدر و مادر خود دارند در ضمیر ناخودآگاهشان با عروسک باربی و مانند آن رشد می کنند و به همین علت در نحوه پوشش، آرایش و همه رفتارها از این عروسک الگو می گیرند.

اقدامات دستگاه های فرهنگی مسئول برای ایجاد مصونیت فرهنگی
با نقد و تحلیل نیات شوم سازندگان باربی و اثبات آثار نامطلوب این عروسک و لوازم جانبی آن بر کودکان، نخستین پرسشی که متولیان فرهنگی کشور باید به آن پاسخ دهند آن است که وقتی در آمریکا و اروپا «مهد هموسکسوئلها و لزبینها» به علت آثار مخرب باربی جریانهای ضدباربی ایجاد می شود، نهادهای فرهنگی ما برای پاسداری از گوهر وجودی کودکان و نوجوانان از آثار این نوع کالاها چه کرده اند؟ و آیا اقدامات آنان کافی بوده است؟
فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کشور درباره اقدامات شورای نظارت بر اسباب بازی برای جلوگیری از عرضه این گونه کالاها گفت: موضوع نظارت بر عرضه اسباب بازی در فروشگاه ها از طریق اتحادیه های ذیربط در شورای نظارت بر اسباب بازی بررسی شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.
وی با اشاره به واردات غیرقانونی عروسک باربی و لوازم جانبی آن گفت: در حالیکه ممنوعیت واردات باربی و کالاهای منقش به تصویر آن به گمرکات کشور ابلاغ شده است این کالاها در برخی فروشگاه های دولتی و نیمه دولتی عرضه می شود.
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، بی نتیجه بودن این اقدامات را ناشی از ساختار اتحادیه ناظر بر فعالیت فروشگاه های اسباب بازی دانست و افزود: باوجود آن که شورا، فهرست کالاهای ممنوعه را مشخص کرده و در اختیار اتحادیه قرار داده است، این اتحادیه به علت رودربایستی با اعضای زیرمجموعه خود از تخلفات آنان چشم پوشی می کند.
اما حسین فرجی رئیس مرکز امور اصناف و اتحادیه های کشور با رد مسئولیت وزارت بازرگانی در جلوگیری از عرضه کالاهایی مانند باربی از برگزار نشدن جلسات شورای نظارت بر اسباب بازی از یکسال و نیم پیش تاکنون خبر داد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئول پاسخگویی درباره این موضوع است ضمن آن که در آخرین جلسات شورای نظارت بر اسباب بازی در سال 84 درباره نحوه واردات و توزیع اسباب بازی تصمیم گیری و مصوبات آن ابلاغ شده اما مصوبات آن تاکنون اجرا نشده است.

صنف فروشنده های اسباب بازی در کشور هنوز اتحادیه مستقل ندارند!
فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کشور با بیان اینکه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب بازی زیرمجموعه اتحادیه نایلون و پلاستیک و خرازی ها اداره می شود گفت: مصوبه شورای نظارت بر اسباب بازی درباره تشکیل اتحادیه مستقل این صنف، سالها پیش به وزارت بازرگانی ابلاغ شده اما این اتحادیه تاکنون تشکیل نشده است.
وی اداره کل پشتیبانی صنوف را مسئول تشکیل اتحادیه ها دانست و افزود: در پی تغییر در مسئولان این نهاد، وزارت بازرگانی از یک سال و نیم پیش، حتی نماینده خود در شورای نظارت بر اسباب بازی را به این شورا معرفی نکرده و برای تشکیل اتحادیه اسباب بازی نیز اقدامی نکرده است.
اما رئیس مرکز امور اصناف و اتحادیه های کشور در پاسخ به اظهارات فرجو درباره علل تشکیل نشدن اتحادیه مستقل صنف اسباب بازی، گفت: براساس قانون، شرط ایجاد اتحادیه اصناف، وجود حداقل 300 واحد صنفی در تهران و حداقل 50 فروشگاه در شهرستان هاست در حالی که تعداد فروشگاه های اسباب بازی به حدنصاب نرسیده است.
فرجی در این حال افزود: عرضه باربی و سایر تولیدات خارجی هیچ ربطی به تشکیل نشدن اتحادیه مستقل صنف اسباب بازی ندارد زیرا فروشگاه های اسباب بازی، زیرمجموعه اتحادیه قوی خرازی هاست و این اتحادیه می تواند وظایف نظارتی خود را ایفا کند.
اما وی در حالی مدعی نظارت قوی اتحادیه خرازی ها بر فروشگاه های اسباب بازی است که از اساس، اتحادیه ها را در قبال نظارت بر این فروشگاه ها موظف نمی داند!
صرفنظر از مسئولیت نهادهای اجرایی و نظارتی در ساماندهی بازار کالاهای فرهنگی کشور، برخی مسئولان، برخوردهای سلبی را در ایجاد مصونیت فرهنگی کافی نمی دانند و دیدگاه دیگری در این باره دارند.

فرهنگ سازی برای خرید دارا و سارا
محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکار مقابله با عروسک باربی را جایگزینی عروسکهای ارزان قیمت بومی و قابل رقابت با تولیدات خارجی دانست و با اشاره به استقبال خوب مردم از عروسکهای دارا و سارا گفت: قیمت این عروسکها در مقایسه با عروسک باربی و دیگر تولیدات مشابه خارجی، بسیار گرانتر است به همین علت، مردم بدون آگاهی از تأثیرات فرهنگی و تربیتی آن، تولیدات خارجی را خرید می کنند. وی لزوم آگاه کردن خانواده ها از تأثیرات مخرب فرهنگی باربی و مانند آن را لازم اما ناکافی دانست و افزود: تا وقتی تولیدات مناسب داخلی جایگزین باربی و دیگر تولیدات خارجی نشود، مردم ناخواسته خرید تولیدات ارزان قیمت خارجی را- که گاهی تا یک دهم نرخ داخلی عرضه می شود- ترجیح می دهند.
فاطمه رهبر، عضو کمیسیون فرهنگی و مسئول کمیته هنر و رسانه های مجلس نیز با اشاره به این موضوع بر لزوم حمایت از صنایع اسباب بازی کشور برای مقابله با اسباب بازی های وارداتی مغایر با فرهنگ بومی تأکید کرد و گفت: هدف از تولید عروسکهای دارا و سارا، جایگزینی آن با عروسک های خارجی اعلام شد در حالی که قیمت این عروسکها، گرانتر و جذابیت آن کمتر از تولیدات خارجی بود به همین علت نتوانست جایگزین محصولات خارجی شود که برای رفع این نارسایی ها، باید از صنایع داخلی حمایت کرد.
همچنین فاطمه آلیا عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس، تولید کالاهای بومی مناسب و جایگزینی آن با تولیدات بیگانگان را تنها راهکار مقابله با جریان سازی فرهنگی غرب در این حوزه دانست و گفت: اگرچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالها پیش با تولید و عرضه عروسک های دارا و سارا این رسالت را برعهده گرفت اما به علت عرضه گران قیمت این عروسک ها، اهداف مورد نظر تحقق نیافت و این اقدام خوب کانون در مراحل مقدماتی متوقف شد.
اما قادری مدیر مرکز سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و طراح عروسکهای دارا و سارا؛ ناتوانی در رقابت با تولیدات خارجی را ناشی از ناآگاهی و بی برنامگی برای مقابله با تهدیدات فرهنگی نظام سلطه جهانی عنوان کرد و گفت: عروسکهای دارا و سارا 3سال پیش با توانایی محدود و در شرایط نامطلوب فرهنگی کشور در حالی تولید شد که غربیها برای تولید و عرضه باربی براساس پروتکل های سیاسی- فرهنگی از 56 سال پیش به میزانی سرمایه گذاری می کنند که تصور آن هم در اذهان ما نمی گنجد.
وی گفت: ناقص، ناکافی یا نابجا بودن تولید برخی کالاهای فرهنگی، تأخیر در اجرای به هنگام فعالیت ها و بی اثر بودن آن و از همه مهمتر کافی نبودن اعتبارات بخش فرهنگ از معضلات ساختاری و بیماریهای مزمنی است که برای درمان آن باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به ویژگی های بومی و فرهنگی دارا و سارا، استقبال مردم از آن را نشانه موفقیت این طرح دانست و گفت: با این حال، این میزان از موفقیت در حد انتظارات ما نیست و به همین علت، گونه جدید این عروسک ها در اندازه کوچکتر با شرایط مطلوب و قیمت ارزان تر تولید شده است که در نیمه نخست سال 86 وارد بازار می شود.
اما دیدگاه جواد آرین منش نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره اقدام دستگاه های مسئول برای ساماندهی بازار کالاهای فرهنگی در خور تأمل است.
وی نیز بر لزوم حمایت از تولید اسباب بازی های بومی برای رقابت با تولیدات مشابه خارجی تأکید کرد و گفت: براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، آئین نامه ویژه ای برای حمایت از تولیدکننده های داخلی و نظارت بر واردات اسباب بازی تدوین و نهادهای متولی در قالب شورایی نظارتی تشکیل شده است اما اعضای این شورا هماهنگ عمل نمی کنند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اذعان به این که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نقش نظارتی خود را در این باره به خوبی ایفا نکرده است، گفت: برخی نهادهای اجرایی مانند وزارت صنایع و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید محصولات مناسب داخلی و نیز وزارت بازرگانی د رکنترل واردات محصولات مغایر با شئون فرهنگی؛ دچار قصور شده اند.
نائب رئیس مجلس درباره علل کم توجهی و قصور دستگاه های مسئول در این باره افزود: آثار نامطلوب اسباب بازی های وارداتی بر جامعه به تدریج و در بلندمدت بروز می کند و مانند برخی ناهنجاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، آثار مشهود و ملموسی ندارد به همین علت، کم اهمیت جلوه می کند و به آن توجه نمی شود.
آرین منش گفت: برای نظام مند کردن تولید و توزیع اسباب بازی های داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی، آئین نامه و دستورالعمل لازم ابلاغ شده است که براساس آن وزارت بازرگانی باید به وظایف کنترلی خود عمل کند.