زندگي نامه شهيد حجت الاسلام علي اکبر اژه اي
محل تولد : اصفهان
سن در هنگام شهادت: 29 سال
تحصيلات: كارشناسي و علوم حوزوي
تخصص: روانشناسي و فلسفه ، سطح
سوابق مبارزاتي: مبارزه عليه رژيم پهلوي به رهبري امام خميني (ره) ، مبارزه با جريان التقاطي در قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همكاري با سازمان مهديون و گروه توحيدي صف
كارهاي تشكيلاتي: همكاري با كانون علمي و تربيتي جهان اسلام ، همكاري با فعاليتهاي فرهنگي و ايدئولوژي مسجد امام علي(ع) شهر اصفهان، عضويت در شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي ، سفر به كشور ليبي و آشنايي با چهرههاي انقلابي
مسئوليتها: دبير دبيرستانهاي شهر اصفهان
آثار علمي: مجموعه مباحث فرصت در غروب (پگاه) ، ايمان از ديدگاه قرآن، صبر از ديدگاه قرآن، انسان از ديدگاه قرآن ، دومين رمضان ( در خصوص جنگ اعراب و اسرائيل) ، شب قدر، فقر از ديدگاه اسلام، آرامش در بيكرانگي، روانشناسي و فلسفه ، نقد و بررسي جنبش مسلمانان مبارز (امت) و دهها سخنراني و مقالات ديگر ... .
تولد تا جواني
شهيد حجتالاسلام والمسلمين علياكبر اژهاي ، سومين فرزند آيتالله محمدعلي اژهاي از علماي عاليقدر اصفهان ، مرداد سال 1331 ه.ش در شهر تاريخي اصفهان ديده به جهان گشود. جد بزرگوار وي عالم زاهد مرحوم ملّا علي اكبر اژهاي صاحب « زبدةالمعارف» در اصول عقايد بود.
آيتالله محمدعلي اژهاي در تربيت فرزند همت فراوان به كار برد و او را آماده كسب دانش و فقه آل محمد (ص) نمود.
علياكبر در دوران قبل از دبستان تا حدودي جمع گريز بود اما با ورود به دبستان ملي گلبهار،در شهر اصفهان، هيچگونه مشكلي در ارتباط جمعي نداشت. تقيد او به نماز اول وقت و به خصوص حضور در نماز جماعت مسجد محل، دوستان بزرگسال قابل توجهي را براي وي به ارمغان آورد. اهل خانواده او را بسيار دوست ميداشتند و همواره او را تكريم ميكردند. پس از پايان مقطع ابتدايي وارد دبيرستان شد و پس از پايان سيكل اول دبيرستان ( معادل اول دبيرستان نظام جديد) ، تحصيلات حوزوي را آغاز نمود.
وي ابتدا در مدارس علميه صدر، بازار صدر، خواجو، ملّا عبدالله به فراگيري علوم حوزوي مشغول شد و همزمان به طور متفرقه با شركت در آزمونهاي دوره دبيرستان موفق به اخذ مدرك ديپلم متوسطه گرديد. پس از پايان تحصيلات دبيرستان با حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(ره) و برخي ديگر براي ادامه تحصيل در حوزه علميه قم و يا دانشگاه مشورت نمود.
با دريافت پاسخ مكتوب مرحوم آيتالله العظمي گلپايگاني (ره) مبني بر اين كه «راجع به كار شما از قرآن استخاره كردم كه صلاح اين است كه ابتدا تحصيلات دانشگاهي را تمام كنيد و سپس براي ادامه تحصيلات به حوزه علميه قم عازم شويد» تصميم گرفت به تحصيل علوم جديد بپردازد و سپس براي تكميل مطالعات اسلامي به حوزه علميه قم برود.
او در سال 1349 ه .ش توانست با كسب رتبه هفتم در كنكور رشته روانشناسي و فلسفه وارد دانشگاه اصفهان شود.
او همچنين تحصيل علوم حوزوي را ادامه داد و مقدمات را در مدرسه عرفان نزد مرحوم سيدعلياكبر مؤمني و سطح را در محضر حجتالاسلام والمسلمين محمدباقر امامي تلمذ نمود. شهيدعلياكبر اژهاي همچنين به همراه برادرش مهدي از شاگردان خصوصي شهيدمظلوم آيتالله بهشتي در درس فلسفه بود. شهيد اژهاي همچنين به نسل جوان توجه ويژهاي داشت و از اينرو با حضور در دبيرستانهاي احمديه، فارابي،حكيم سناييو ... به تعليم و تربيت آيندهسازان كشورمان روي آورد.
شهيد اژهاي و مبارزه عليه طاغوت
شهيد علياكبر اژهاي فعاليتهاي سياسي و اجتماعي خود را از سال 1344 ه .ش با ورود به كانون علمي و تربيتي "جهان اسلام" در شهر اصفهان كه يكي از پايگاهها و مراكز فعال سياسي- مذهبي به شمار ميرفت و نقش بسيار قابل توجهي در جذب جوانان داشت، آغاز نمود. وي تا سال 52 كه اين كانون هم زمان با حسينيه ارشاد تهران از سوي ساواك تعطيل شد ، حضوري فعال در آن داشت . حاصل اين دوران تربيت جوانان مؤمن و فعالي هستند كه هم اكنون در سازمانهاي انقلابي مشغول خدمت به كيان انقلاب اسلامي ايران هستند.
پس از تعطيلي كانون جهان اسلام، او فعاليتهاي خود را در مسجد امام علي (ع) شهر اصفهان و با برگزاري نشستهاي علمي، مذهبي، اجتماعي ، سياسي و روشنگري عليه رژيم پهلوي و بيدارسازي مردم به ويژه نسل جوان ادامه داد. شهيد اژهاي در اين مدت جزوات پرمحتوايي به نام "فرصت در غروب" را منتشركرد. ساواك كه از انتشار اين جزوات در هراس بود ، از ادامه انتشارآن جلوگيري كرد، اما شهيد اژهاي مبارزه را در سنگر ديگري ادامه داد و با انتشار جزوات ديگر از جمله ايمان از ديدگاه قرآن،صبر، شب قدر و ... به مقابله با انحرافات سازمان به اصطلاح مجاهدين خلق و نقد گذرا بر شناخت و آثار آنان پرداخت.
فعاليتهاي سياسي شهيد اژهاي بسيار چشمگير بود. وي از جمله كساني بود كه بسيار زود با مطالعه كتاب شناخت مجاهدين خلق،انحرافات سياسي آنها را متوجه شد و در جلسات خصوصي، ديدگاههاي انحرافي اين گروهك را مطرح ميكرد و در آن جوّ بسيار حساس به روشنگري عليه آنان ميپرداخت.
... پس از كودتاي درون تشكيلاتي ماركسيستها و شهادت شهيد واقفي و صمديه لباف ، وي به همكاري نزديك با سازمان" مهديون "پرداخت و با گروه توحيدي "صف" نيز ارتباط فكري داشت.
وي بارها از سوي مزدوران ساواك مورد آزار و اذيّت قرار گرفت و همواره منزل او كه پايگاهي براي جوانان انقلابي بود از سوي ساواك تفتيش ميشد.
او معتقد بود ، « دين بايد در كنار سياست باشد» و با انتقاد از عملكرد برخي گروههاي مسلح كه مبارزه مخفيانه عليه رژيم پهلوي را آغاز كرده بودند ميگفت : « جنگ مسلحانه بايد بر اساس معيارهاي اصيل اسلامي باشد و يك رزمنده قبل از اين كه سلاح به دست بگيرد، بايد به ايدئولوژي اسلامي مسلح باشد».
شهيد اژهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي
با پيروزي انقلاب اسلامي شهيد اژهاي به روشنگري عليه چهرههاي ليبراليسم ، فدايي ، تودهاي و التقاطي ادامه داد و با برگزاري جلسات ايدئولوژي در مسجد امام علي (ع) شهر اصفهان، پرده از ماهيت چهره نفاق و وابسته به امپرياليسم و ورشكستگان سياسي برداشت.وي معتقد بود «انقلاب وقتي ميتواند تداوم داشته باشد كه داراي تشكيلات منسجم باشد.»
همواره ميگفت : شكست [هر انقلابي] در رابطه با عدم تشكل و تحزب بوده است و به خصوص اين تحزب را براي روحانيت ، يكي از مسايل حياتي ميدانست. بنابراين با تشكيل حزب جمهوري اسلامي ، به عنوان عضو شوراي حزب در شعبه استان اصفهان به خدمت صادقانه در راه اسلام و انقلاب پرداخت.
او همچنين به همراه استاد پرورش و شهيدان حجتالاسلاموالمسلمين هاشمينژاد و حجتالاسلام والمسلمين محمد منتظري به ليبي سفر نمود و ضمن ملاقات با برخي چهرههاي انقلابي ، تجربيات گرانبهايي را كسب كرد.
او در دو مرحله قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي آثار ارزشمندي را در قالب سلسله مباحث و مقالات از خود به يادگار گذاشت كه فهرست برخي از آنها را در اين بخش بيان ميكنيم :
1- سلسله مباحث فرصت در غروب، با نام "پگاه"
2- ايمان از ديدگاه قرآن
3- صبر از ديدگاه قرآن
4- توكل از ديدگاه قرآن (مجموعه بيانات استاد شهيد دكتر مرتضي مطهري)
5- توكل از ديدگاه قرآن( مجموعه بيانات آيتالله شهيد دكتر بهشتي)
6- انسان از ديدگاه قرآن
7- نقش شخصيتها در تاريخ (مجموعه بيانات استاد مرحوم علامه محمدتقي جعفري(ره))
8- دومين رمضان (در خصوص جنگ اعراب و اسرائيل)
9- شب قدر
10- فقر از ديدگاه اسلام
11- آرامش در بيكرانگي(توحيد براي جوانان)
12- روانشناسي و فلسفه
13- نقد و بررسي جنبش مسلمانان مبارز (امت)
و دهها سخنراني كه هنوز به رشته تحرير در نيامده است.
اين روحاني مبارز سرانجام بر اثر كينهتوزيهاي شقيترين اشقياء دوران، (منافقين كوردل) در فاجعه ضد بشري هفتم تير سال 1360 ه .ش ، عاشقانه در حالي كه سراسر وجودش براي اسلام ، قرآن ، وطن و همنوعان خود ميتپيد به سوي معبود شتافت و با خون سرخ خود، راه را براي نيل به سعادت و نيكبختي آيندگان روشن نمود.
توجه به ماهيت و استعداد انسانها ويژگي بارز شهيد
شهيد اژهاي روحاني انديشمندي بود كه تفكر در دين ، انديشه وفطرت انساني را در كنار مبارزه و براي رسيدن به هدف ضروري ميدانست. او در مجموعه مباحث ويژه دانش پژوهان كه با عنوان " انسان از ديدگاه قرآن" برگزار ميشد چنين آورده است..« انسان داراي استعدادهاي بس گوناگون و متفاوتي است. اين استعدادها در دو جهت خير و شر است»: وَ نفسٍ و ما سَوّايها * فالهمها فُجورها و تقويها « قسم به نفس و آن كه او را در حد اعتدال آفريد* پس به او خير و شر را الهام كرد».
انسان با گزينش هريك از اين دو جهت ميتواند مسير خود را روشن كند، به همين سبب قرآن در پي آن كه ميفرمايد: انسان را از نطفهاي مخلوط و ممزوج (از استعدادهاي متفاوت) آفريديم ؛ انگيزه قرار دادن اين استعدادهاي متفاوت را آزمايش انسان ميداند. ... پس به طور كلي انسان موجودي است كه در او انواع تمايلات (خير و شر) نهفته است. اين تمايلات گوناگون و استعدادهاي متفاوت براي بهرهبرداري از امكاناتي است كه در برابر انسان قرار دارد و ميتواند با بهرهگيري از اين امكانات در يكي از دو جهت تكامل يا انحطاط گام بردارد.
قرآن امكاناتي را كه در اختيار انسان قرار داده شده است ، آن قدر وسيع و گسترده ميداند كه شامل همه جهان ميشود و به انسان قدرتي اعطا ميكند كه ميتواند طبيعت و آنچه در اوست به استخدام خود درآورد. به نداي قرآن گوش ميدهيم و آهنگ دلنواز آن را در اين زمينه ميشنويم، آن جا كه ميفرمايد:
اَلم تَروا اَنَّ الله سَخَّر لكم ما فيالسموات و ما فيالارض ... آيا نمينگريد كه خداوند آن چه در آسمانها و زمين است به تسخير شما درآورد.
كدامين موجود ميتواند از اين استعدادهاي گوناگون و امكانات پس وسيع بهرهگيري كند... در آيه دوم سوره انسان(دهر) به دنبال آفرينش انسان به صورت آميزهاي از كششهاي گوناگون از آمادگي او براي آزمايشي كه فرا راه او نهاده شده ياد ميكند و ميگويد: « فجعلناهُ سميعاً بصيراً» او را شنوا و بينا كرديم. يعني دو راه كسب آگاهي وسيع عيني به او داديم، تا بشنود و ببيند و دربارهي شنيدهها و ديدهها تحليلگرانه بيانديشد. به راهنمايي الهي كه در دوشكل راهنمايي تكويني(حس و عقل) و تشريعي (وحي) صورت گرفته ارج نهد و از همه اين امكانات وسيع آگاهي براي راهيابي بهره گيرد.
ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي شهيد
- آرامش و متانت
- خروش و شجاعت
- اُنس با جوانان
- پر تلاش
- از خود رهيده
- تلاشگر در عرصه خدمترساني به همنوعان
- اطاعت از فرامين الهي؛ همگي از ويژگيهاي اين شهيد بزرگوار به شمار ميرفت.
فقدان شاهوي غم جانسوز ديگري است