اتحاد امت اسلامى
ما عازم هستیم که تمام سلطهها را نابود سازیم و شما هم کوشش کنید که ملتها را با حق همراه کنید.و آنچه مهم است این است که شما در مذهب خود و ما در مذهب خودمان اخلاص را حفظ و به خداى تبارک و تعالى اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما را از تحت این سلطهها خارج سازد. (1)
علما و دانشمندان سراسر جهان بویژه علما و متفکران اسلام بزرگ یکدل و یک جهت در راه نجات بشریت از تحت سلطه ظالمانه این اقلیت حیله باز و توطئهگر که با دسیسهها و جنجالها سلطه ظالمانه خود را بر جهانیان گستردهاند بپا خیزند و با بیان و قلم و عمل خود خوف و هراس کاذبى را که بر مظلومان سایه افکنده است بزدایندو این کتابهایى را که اخیرا با دست استعمار که از آستین کثیف این بردگان شیطان منتشر شده و دامن به اختلاف بین طوایف مسلمین مىزنند نابود کند و ریشه خلاف که سرچشمه همه گرفتارى مظلومان و مسلمانان است را بر کند و یکدل و یکسو بر این رسانههاى گروهى که در بیشتر ساعات شب و روز به فتنه انگیزى و نفاق افکنى و دروغ پردازى و شایعه سازى عمر خود را مىگذرانند پرخاش کنند و بر سرچشمه تروریزم که از کاخ سفید مىجوشد بشورند.چرا که با ریشهیابى معلوم مىشود اساس آنچه که تفنگداران و سربازان آمریکا را در بیروت و دیگر جاها با انفجارهاى محیط به هلاکت رسانده و مىرساند، همان کاخهاى ستم بویژه کاخ سفید است. (2)
جهات سیاسى زیادى در اجتماعات، جماعات و جمعات و خصوصا اجتماع گرانبهاى حج مىباشد که از آنجمله اطلاع بر گرفتارىهاى اساسى و سیاسى اسلام و مسلمین است که با گردهمآیى روحانیون و روشنفکران و متعهدان زائر بیت الله الحرام ممکن است طرح و با مشورت از راه حلها مطلع و در بازگشت به کشورهاى اسلامى در مجتمعهاى عمومى گزارش داده و در رفع آنها کوشا شوند و از جمله وظایف در این اجتماع عظیم دعوت مردم و جوامع اسلامى به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است که خطبا و گویندگان و نویسندگان، در این امر حیاتى اقدام نمایند و کوشش کنند در بوجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت جبهه و وحدت کلمه و شعار لا اله الا الله از تحت اسارت قدرتهاى شیطانى و اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامى بر مشکلات غلبه پیدا کنند. (3)
یک چاره که اساس چارههاست و ریشه این گرفتارىها را قطع مىکند و فساد را از بن مىسوزاند، وحدت مسلمانان بلکه تمامى مستضعفان و در بند کشیده شدگان جهان است و این وحدت کهاسلام شریف و قرآن کریم بر آن پافشارى کردهاند، با دعوت و تبلیغ دامنهدار باید بوجود آید و مرکز این دعوت و تبلیغ، مکه معظمه در زمان اجتماع مسلمین براى فریضه حج است. (4)
براى من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همه دول اسلامیه و ملتهاى اسلام مىدانند که درد چیست، مىدانند که دستهاى اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند، مىبینند که با این تفرقهها ضعف و نابودى نصیب آنها مىشود، مىبینند که یک دولت پوشالى اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند.هر کدام یک سطل آب به اسرائیل مىریختند او را سیل مىبرد، معذلک در مقابل او زبون هستند.معما این است که با اینکه اینها را مىدانند، چرا به علاج قطعى که آن اتحاد و اتفاق است روى نمىآورند؟ چرا توطئههایى که استعمارگرها براى تضعیف آنها به کار مىبرند، آنها توطئهها را خنثى نمىکنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود؟ و پیش کى باید حل بشود؟ این توطئهها را کى باید خنثى کند غیر از دولتهاى اسلام و ملتهاى مسلمین؟ این معمایى است که شما اگر جوابى دارید و حل کردید، این معما را به ما هم تذکر بدهید. (5)
پیغمبر اسلام مىخواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند.مىخواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید، در تحت کلمه توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد منتهى اغراض سلاطین آنوقت از یک طرف، اغراض علماى نصارى و یهود و امثال ذالک از طرف دیگر سد شد، مانع شد از اینکه ایشان بتوانند آن کار را انجام بدهند.الان هم سد هستند، الان هم آنها مانع هستند، الان هم گرفتارى ما براى خاطر آنهاست، الان هم یهود مانع هستند که اسلام ترویج بشود، الان هم نصارى مانع هستند که اسلام را آنطورى که هست معرفى کنند.
الان بر روساى اسلام، بر سلاطین اسلام، بر روساى جمهوراسلام تکلیف است که این اختلافات جزئى موسمى را که گاهى دارند، این اختلافات را کنار بگذارند.عرب و عجم ندارد، ترک و فارس ندارد، اسلام، کلمه اسلام، پیغمبر اسلام همانطورى که خودشان طریقه مبارزهشان بوده است باید اینها هم تبع باشند، تبع اسلام باشند.اگر وحدت کلمه خودشان را حفظ کنند، اگر این اختلافات جزئى موسومى را کنار بگذارند، اگر همه با هم همدست بشوند، هفتصد میلیون مىگویند این جمعیت هست اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند.هفتصد میلیون متفرق به درد نمىخورد، هزارها میلیون متفرق هم به درد نمىخورد، اما اگر این هفتصد میلیون، دویست میلیونش، چهار صد میلیونش با هم دست بدهند، دست برادرى بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ کنند، حدود خودشان را حفظ کنند لکن در جامعه اسلامى که مشترک ما بین همه است، در کلمه توحید که مشترک بین همه است، در مصالح اسلامى که مشترک بین همه است با هم توحید کلمه کنند، اگر اینها توحید کلمه کنند دیگر یهود به فلسطین طمع نمىکند، دیگر هند به کشمیر طمع نمىکند.این براى این است که نمىگذارند شما متحد بشوید.بدانند اینها (مىدانند هم) دستهایى که مىخواهند منابع شما را از دست شما بگیرند، مىخواهند ثروت شما را به رایگان ببرند، مىخواهند بهاء تحت الارضى و فوق الارضى شما را به یغما ببرند، اینها نمىگذارند که عراق و ایران با هم متحد بشوند، ایران و مصر با هم متحد بشوند، ترکیه و ایران با هم متحد بشوند، همهشان با هم وحدت کلمه پیدا بکنند، نخواهند گذاشت ولى شما تکلیفتان این نیست، روسا تکلیفشان این است که بنشینند با هم تفاهم کنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ کنند، هر کدام حدود و ثغورشان محفوظ لکن دشمن خارجى که به شما اینقدر ضرر وارد مىکند در مقابل او توحید کلمه کنید. ـ اگر توحید کلمه بکنید ـ یک مشت یهودى دزد در فلسطین است، بیش از یک میلیون از مسلمین را ده سال، بیشتر از ده سال است که متفرق کردهاند و ممالک اسلامى نشستهاند با هم عزا گرفتهاند، اگر توحید کلمه باشد چطور مىتوانند اینها، این یک مشت یهود دزد چطور مىتوانند فلسطین شما را از دست شما بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند و نتوانید هیچ کارى بکنید؟ اگر توحید کلمه کنید چطور هندوى بدبخت مىتواند کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کارى از آنها بر نیاید؟ اینها مطالبى است که جزو واضحات است منتهى تذکر لازم است .خود آنها هم مىدانند این مطلب را لکن باید فکر کنند، باید بنشینند جلسه کنند، اجتماع کنند، فکر کنند، این اختلافات جزئى را کنار بگذارند.الان اسلام در دست شما است.الان روساى اسلام بدانند، سلاطین اسلام بدانند، روساى جمهور بدانند، شیوخ بدانند، اینهائى که ریاست دارند در اسلام بدانند که خداى تبارک و تعالى این ریاست را که به آنها داده است مسؤولیت دارد.رئیس یک قوم شدن، رئیس یک ملت شدن مسؤولیت دارد نسبت به آن ملت، نسبت به آن قوم، نسبت به زندگى آن قوم، نسبت به حوادثى که براى آن قوم پیش مىآید، مسؤول هستند اینها، دیگران محتاج به اینها هستند، از عجایب است این مطلب، از عجایب است که ثروت در دست شرق است، این ثروت مهم نفت در دست شرق است، در دست مسلمین است، در ممالک اسلامى است.این معادن بسیار مهمى که در دنیا هر مملکتى پیشرفت کرده است به واسطه این مخازن پیشرفت کرده است ـ هر جنگى مقدم شده است ـ هر مملکتى در جنگ مقدم شده است به واسطه نفت مقدم شده است، اینها در دست شماست.عراق بحمد الله نفت دارد، ایران بحمد الله نفت دارد، کویت نفت دارد، حجاز نفت دارد، نفت دست مسلمین است.آنها باید بیایند به شما تملق بگویند، دست شما را ببوسند، پاى شما را ببوسند و این ذخایر را به قیمت ارزشمند هم بخرند .شما نباید با آنها، از آنها یک تملقى بگوئید، انشاء الله نمىگوئید.آنها باید تملق شما را بگویند، ثروت دست شماست معذلک انسان مىبیند که مطلب اینطور نیست، مستعمرین جورى این مطلب را درست کردند که بعضى ممالک را بازى دادند و خیال مىکنند که نه، باید از آنها هم یک تملقى بگویند، به آنها هم یک تعارفى بدهند تا اینکه ثروت آنها را ببرند، این تاسف دارد.تا وحدتکلمه نباشد، تا روساى اسلام وحدت کلمه در خودشان ایجاد نکنند، تا فکر نکنند بر بدبختىهاى ملت اسلام، بدبختىهاى اسلام، بدبختىهاى احکام اسلام، غربت اسلام و قرآن کریم، سیادت نمىتوانند بکنند.باید فکر کنند، عمل کنند تا سیادت کنند و اگر این مطلب را انجام بدهند سید دنیا خواهند شد.اگر اسلام را آنطورى که هست به دنیا معرفى کنند و آنطورى که هست عمل بکنند سیادت با شماست، بزرگى با شماست. «العزة لله و لرسوله و للمؤمنین» . (6)
ما براى دفاع از اسلام و ممالک اسلامى و استقلال ممالک اسلامى در هر حال مهیا هستیم، برنامه ما که برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامى است، برادرى با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم، هم پیمانى با تمام دول اسلامى است در سراسر جهان، مقابل صهیونیست، مقابل اسرائیل، مقابل دول استعمار طلب مقابل کسانى که ذخائر این ملت فقیر را به رایگان مىبرند و ملت بدبخت در آتش فقر و بیکارى و بینوائى مىسوزد.در حضور چهرههاى رنگ پریده از گرسنگى و بینوائى، دائما دولتها دم از ترقى و پیشرفتهاى اقتصادى مىزنند، این حقایق تلخ ما را به تنگ آورده، علماء اسلام را رنج مىدهد، اگر اینها ارتجاع سیاه است، بگذار ما مرتجع باشیم. (7)
هان اى مسلمانان قدرتمند! به خود آیید و خود را بشناسید و به عالم بشناسانید و اختلافات فرقهاى و منطقهاى را که به دست قدرتهاى جهانخوار و عمال فاسد آنها براى غارت شما و پایمال کردن شرف انسانى و اسلامى شما بار آمده، به حکم خداى تعالى و قرآن مجید به دور افکنید و تفرقه افکنان از قبیل آخوندههاى جیره خوار و ملى گرایان بىخبر از اسلام و مصالح مسلمین را از خود برانید که ضرر اینان بر اسلام از ضرر جهانخواران کمتر نیست .اینان اسلام را وارونه نشان مىدهند و راه را براى غارتگران باز مىکنند.خداوند تعالى، اسلام و ممالک مسلمین را از شر جهانخواران و پیوستگان ووابستگان به آنان نجات دهد. (8)
ما میدانیم و مسلمین هم، بلکه مهم دولتهاى اسلامى هم، همه مىدانند که آنچه به ما مىرسد و رسیده است از دو مشکل است: یکى مشکل بین خود دولتهاست که مع الاسف تاکنون نتوانستهاند این مشکل را حل بکنند و آن مشکل اختلاف بین خودشان است و آنکه مىدانند منشاء همه گرفتارىهاى مسلمین این اختلافات است و ما هم قریب به بیست سال است که در این موضوع سفارش کردیم، گفتیم، نوشتیم، دعوت کردیم سران دولتها را بر این اتحاد، لکن مع الاسف تاکنون حاصل نشده است و مشکل دوم مشکل دولتها با ملتهاست که دولتها با ملتها طورى رفتار کردند که ملتها پشتیبان آنها نیستند.مشکلاتى که براى دولتها پیدا مىشود و باید به دست ملتها این مشکلات رفع بشود، براى تفاهمى که بین آنها نیست، اگر ملتها دامن نزنند به مشکلات دولتها، لااقل بى تفاوت هستند. (9)
و من امیدوارم که تمام برادرهاى ما در اطراف ایران، چه برادرهاى اهل سنت و چه برادرهاى اهل تشیع و تمام کسانى که در این ملت هستند از اقلیتهاى مذهبى همه با هم مجتمع باشند و همه مثل برادر با هم رفتار کنند تا اینکه این مملکت به پیش برود و احکام اسلام در او جارى بشود و رفاه همه مسلمانها و همه کسانى که در کشور اسلامى سکونت دارند حاصل بشود.و من امیدوارم که همه ملتهاى اسلامى، گمان نکنند این ملتهاى اسلامى که ما در یک گوشهاى هستیم و آنها در گوشه دیگر، قرآن همه شما را برادر خوانده است، قرآن عقد اخوت بین همه شما، آن کسانى که در آخر نقطه عالم هست و مسلم است و مؤمن است، با آن کسى که در اول نقطه عالم هست و بین مشرق و مغرب، با آنها جدائى هست، اینها جدائى از هم ندارند و همه با هم برادرند و باید به حکم اسلام همه با هم برادرى کنند و متفرق نشوند و جداى از هم نباشند و مصالحخودشان را مصالح اسلام و مصالح همه ملتها بدانند و هر ملتى مصلحت ملت دیگرى را مصلحت خودش بداند و مؤمنین در هر جا که هستند برادر باشند و به برادرى رفتار کنند و اگر یک جائرى به یکى از ممالک اسلامى تعدى کرد، این تعدى را به خودشان بدانند و من امیدوارم که با نظر کردن به این حکم اسلامى که همه مردم، همه مسلمانها برادر هستند، این مملکت مصالح خودش را به دست بیاورد و همه ممالک اسلامى برابر قدرتها غلبه کنند و موفق به این بشوند که احکام اسلام را تا آخر اجرا بکنند. (10)
اگر چنانچه اختلافى بین ملت ایران با ملتهاى دیگر بیفتد، اختلافى ما بین برادرهاى اهل سنت ما با برادرهاى اهل تشیع ما واقع بشود، این به ضرر همهمان هست، به ضرر همه مسلمین هست.و آنهائى که مىخواهند ایجاد تفرقه بکنند اینها نه اهل سنت هستند و نه اهل تشیع هستند، آنها کسانى هستند که کارگردانان دولتهاى ابر قدرت هستند و در خدمت آنها هستند .آنهائى که کوشش دارند بین برادرهاى اهل سنت ما برادرهاى اهل تشیع تفرقه بیندازند، اینها اشخاصى هستند که براى دشمن اسلام، براى دشمنهاى اسلام مشغول توطئه هستند و مىخواهند دشمنهاى اسلام را بر مسلمین غالب کنند، آنها طرفدار آمریکا هستند، بعضى طرفدار شوروى هستند و باید مسلمین در هر جا که هستند، توجه کنند که امروز تفرقه ما بین یک مملکتى ولو در اقصى بلاد دنیا باشد با مملکت دیگرى که با او در شرق و غرب با هم جدا هستند، امروز مثل سابق نیست، امروز هر مسالهاى در یک گوشه دنیا واقع بشود، مساله دنیاست، نه مساله همانجا.اگر چنانچه یک تفرقهاى بین شما برادرها در ایران واقع بشود، این یک مسألهاى است در همه دنیا و اگر تفرقهاى ما بین برادران ایرانى و برادرهاى عراقى واقع بشود، یعنى ملت عراق بشود، این یک مسألهاى در دنیا هست، نه یک مسألهاى بین اینجا و عراق هست.این را در دنیا رویش حساب مىکنند و در دنیا آنهائى که مىخواهند تمام منافع دنیا را به جیب خودشان بزنند و سلطه خودشانرا به تمام ممالک دنیا تحمیل بکنند، آنها همین تفرقهاى که بین برادرهاى شیعه ما و سنى ما فرضا اتفاق بیفتد در ایران، آنها بهره بردارى مىکنند و همین طور اگر بین برادرهاى ایرانى ما و برادرهائى که در پاکستان هستند یک اختلافى واقع بشود، بهره بردارى مىکنند آنها.
ما باید بیدار باشیم و بدانیم که این حکم الهى که فرموده است
«انما المؤمنون اخوة» (11) برادر هستند اینها و هیچ حیثیتى جز برادرى با هم ندارند و مکلفند که مثل برادر با هم رفتار کنند، این یک حکم سیاسى است که اگر ملتهاى مسلم که تقریبا یک میلیارد جمعیت هستند، اینها برادر با هم باشند و به برادرى با هم رفتار کنند، هیچ آسیبى بر اینها واقع نمىشود و هیچ یک از ابر قدرتها قدرت اینکه تجاوز به آنها بکنند ندارند.برادرها! باید متوجه این معنا باشید. (12)
یک دسته از مسلمانان شیعه هستند و یک دستهاى از مسلمانان سنى، یک دسته حنفى و دستهاى حنبلى و دستهاى اخبارى هستند.اصلا طرح این معنا، از اول درست نبود.در یک جامعهاى که همه مىخواهند به اسلام خدمت کنند و براى اسلام باشند، این مسائل نباید طرح شود.ما همه برادر هستیم و با هم هستیم منتها علماى شما یک دسته فتوا به یک چیز دادند و شما تقلید از علماى خود کردید و شدید حنفى، یک دسته فتواى شافعى را عمل کردند و یک دسته دیگر فتواى حضرت صادق را عمل کردند اینها شدند شیعه.اینها دلیل اختلاف نیست، ما نباید با هم اختلاف و یا یک تضادى داشته باشیم.ما همه با هم برادریم.برادران شیعه و سنى باید از هر اختلافى احتراز کنند.
امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهائى است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و یا سایر فرق.آنها مىخواهند نه این باشد نه آن، راه را اینطور مىدانند که بین شما و مااختلاف بیندازند.ما باید توجه به این معنا بکنیم که همه ما مسلمان هستیم و همه ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم و باید براى قرآن و توحید زحمت بکشیم و خدمت بکنیم . (13)
بیخود در صدد تفرقهاندازى هستند، مسلمانها برادرند و تفرقه پیدا نمىکنند با تبلیغات سوء بعضى عناصر فاسده، اصل این مسأله که شیعه و سنى، شیعه یک طرف و سنى یک طرف، این از روى جهالت و از روى تبلیغاتى که اجانب کردهاند پیش آمده است چنانکه بین خود شیعه هم اشخاص مختلفى را با هم به مبارزه وا مىدارند و بین خود برادرهاى سنى هم یک طایفهاى را به طایفه دیگر، در مقابل هم قرار مىدهند.
امروز روزى است که تمام طوائف مسلمین مقابل هستند با قدرتهاى شیطانى که اساس اسلام را مىخواهند از بین ببرند.این قدرتهائى که دریافتهاند که آن چیزى که خطر براى آنها دارد اسلام است.آن چیزى که خطر براى آن دارد وحدت ملتهاى اسلامى است، امروز روزى است که تمام مسلمین تمام بلاد عالم با هم مجتمع بشوند.امروز روزى نیست که یک دستهاى در یک جا بگویند ما خودمان، یک دستهاى دیگر در جاى دیگر بگویند ما خودمان.امروز روزى است که همه به دستور اسلام، به دستور قرآن کریم با هم متحد باشند، تنازع نکنند.اگر تنازع با هم بکنند، به هر شیوهاى باشد، به حسب قرآن کریم ممنوع است این تنازع و اگر تنازع بکنند فشل مىآورد و رنگ و بوى انسان را و ملت را از بین مىبرد.این دستور خداى کریم است.اینهائى که دارند کوشش مىکنند تفرقه بیندازند و تنازع ایجاد کنند و معذلک ادعاى اسلام مىکنند، اینها آن اسلامى را که قرآن کتاب اوست، آن اسلامى را که کعبه قبله اوست، آن اسلام را نیافتهاند و ایمان به آن اسلام نیاوردهاند.آنهایى ایمان به اسلام آوردهاند که قرآن را، و محتواى قرآن را قبول دارند، محتواى قرآنى که مىفرماید که «مؤمنون اخوه» هستند، برادر هستند با هم. برادرى هر چه اقتضا مىکند باید اینها انجام بدهند.برادرى اقتضا مىکند که اگر بهشما صدمهاى وارد شد همه برادرهایى که در هر جا هستند متأثر باشند.اگر شما خوشحال باشید همه خوشحال باشند. (14)
پىنوشتها:
1 ـ بیانات امام خمینى در دیدار با هیئتى از نیکاراگوئه، صحیفه نور، جلد 17، ص 249، تاریخ: 20/2/ .62
2 ـ پیام امام خمینى به مناسبت سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى، صحیفه نور، جلد 19، ص 102، تاریخ 22/11/ .63
3 ـ پیام امام خمینى به زائرات بیت الله الحرام، صحیفه نور، جلد 9، ص 225، تاریخ: 7/7/ .58
4 ـ پیام امام خمینى به زائران بیت الله الحرام به مناسبت عید سعید قربان، صحیفه نور، جلد 18، ص ص 90، تاریخ 12/6/ .62
5 ـ بیانات امام خمینى در دیدار با وزیر خارجه سوریه، صحیفه نور، ج 8، ص 236 ـ 235، تاریخ: 25/5/ .58
6 ـ بیانات امام خمینى در مورد وظایف دول و علماى اسلامى، صحیفه نور، ج 1، ص 121 ـ 120 تاریخ: .1343
7 ـ اطلاعیه مشترک حضرات آیات عظام امام خمینى، نجفى مرعشى، طباطبایى، صحیفه نور، ج 1، ص 84، تاریخ: خرداد .1343
8 ـ پیام امام خمینى به حجاج بیت الله الحرام، صحیفه نور، ج 19، ص 199، تاریخ: 25/5/ .64
9 ـ بیانات امام خمینى در دیدار با جمعى از رزمندگان فلسطینى، صحیفه نور، ج 9، ص 133، تاریخ: 24/6/ .58
10 ـ بیانات امام خمینى در دیدار با اعضاى جهاد سازندگى، صحیفه نور، ج 13، ص 27، تاریخ : 27/5/ .59
11 ـ سوره حجرات آیه 10
12 ـ بیانات امام خمینى در دیدار با اعضاى جهاد سازندگى، صحیفه نور، ج 13، ص 25، تاریخ : 27/5/ .59
13 ـ بیانات امام خمینى در جمع گروهى از مهاجرین کردستان، صحیفه نور، ج 12، ص 259، تاریخ : 31/4/ .59
14 ـ بیانات امام خمینى در جمع روحانیون کردستان، صحیفه نور، ج 13، ص 45، تاریخ: 4/6/ .59