تصویرهویت آمریکایی

همانگونه که پیش از این آمد فرهنگ تصویری است که هر کشور از خود می سازد و برای دیگران نمایش می دهد.لذا مطالعه فرهنگ آمریکایی، آنگونه که آمریکاییان در تبلیغات خود برای دانشجویان خارجی تصویر می کنند بسیار مهم است.
دکتر توماس گرولینگ [1] معاون مرکز بین المللی دانشگاه دریک [2] در سایت مرتبط بامعرفی دانشگاههای پزشکی آمریکا ، ارزشهای اساسی آمریکایی راشامل آزادی فردی ، حق انتخاب آموزشی، خانواده و حریم خصوصی میداند و نوآوری، خوش بینی نسبت به آینده ،برابری فرصتها، سخت کوشی ،ثروت مادی و رقابت و قهرمانان سینمای هالیوود- از فیلمهای وسترن تا پیشتازان فضا- رابه عنوان تبلوری از همین ارزشها برآورد می کند.
نویسندگان راهنمای دانشجویان خارجی در دانشگاه آکرون [3]آمریکا از یازده مفهوم اساسی که شیوه زندگی آمریکاییان را شکل می دهد سخن گفته و آنها را شرح داده اند:

کنترل محیط
آمریکاییها معمولا طبیعت را به گونه ای تصور می کنند که باید بر تسخیر و متناسب با نیاز های انسان ساخته شود. فعالیت خوب است و هر نشانه ای از بی میلی برای انجام کار به عنوان تنبلی یا بی تفاوتی تفسیر می شود.در مقابل ،بسیاری فرهنگهای غیر غربی جهان را همانگونه که هست می پذیرند و بر این باورند که انسان در طبیعت زندگی میکند نه در تلاش برای غلبه بر آن.

پیشرفت وتغییر
تغییر بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است اما دیدگاه جوامع مختلف نسبت به آن متفاوت است.مردم غیر غربی از سنت رهنمود می جویند. آمریکاییها بیشتر مایلند در باره آینده قابل پیش بینی تصمیم بگیرند و تغییر و پیشرفت مادی را به عنوان مطلوبی پرسش ناپذیر مشاهده کنند. برای آمریکاییها ،موفقیت و پیشرفت نتیجه قطعی تلاش و منوط به خود و طبیعت است.

مادی گرایی
آمریکاییها نوعا به دنبال نتایج ملموس و قابل اندازه گیری هستند.بسیاری مردم غیر غربی خوشنودی را در ارزشهای معنوی یا زیبایی شناختی که مستلزم تجربه درونی انسان است، می یابند.آمریکاییها بر رفاه مادی وآسودگی تاکید می کنند؛بنا بر این برای آنها عجیب نیست کهدر باره ملتهای دیگر برمبنای وجود یا کیفیت لوله کشی یا یخچالهای انها قضاوت کنند.تاکید آمریکاییها بر کنترل،پیشرفت و مادی گرایی تصادفی نیست ؛این سه در تعامل با یکدیگر الگوی غالب رفتار آمریکایی را تشکیل می دهند.

موفقیت شخصی
شان اجتماعی یک بعد کلیدی در فهم انگیزه های انسانی است.اعضای جوامع سنتی نقش خود را ثابت و ناپرسیدنی تلقی می کنند .در مقابل، لیاقت شخصی آمریکاییها کاملا وابسته به موفقیت شخصی و میل"طبیعی" به برتر شدن در میان آنان است. رقابت جویی در زندگی آمریکایی یک محصول جانبی است.

خود اتکایی
در فرهنگ آمریکایی که تاکید بر مسئولیت فردی است این مفروض است که مرکز تصمیم گیری در خود شخص قرار دارد. در فرهنگهای غیر غربی معمولا جمع یا یک فرد قدرتمند تصمیم می گیرد. یک تفاوت میان فرهنگ آمریکایی و دیگر فرهنگها در میزان اختیار شخص برایپیش قدمی در اقدام یا لزوم کسب مشروعیت از دیگران بر مبنای استانداردهای فرهنگی است.

پیوریتنیسم
نفوذ با ثبات اخلاق پیوریتنی : مسئولیت، خدمت غیر شخصی به دیگران در تقابل جدی با آسودگی ، بی اختیاری و رفتار شخصی شده غیر غربیان است. مردم غیر غربی معمولا تفاوت گذاری صریح آمریکاییان میان کار و تفریح یا- در عرصه ای دیگر-احساس مسئولیت آنان در مورد خدمت به دیگران رادرک کنند.

جهت گیری اخلاقی
ویژگی رسالت مدار روح آمریکایی که مایل است بر مردمان دیگر از لحاظ روش فکری و ارزشیابی اخلاقی تفوق پیدا کند حاصل وجود یک نگرش اخلاقی قوی است. آمریکاییها بیشتر از اغلب مردم دوست دارند که برشهای اخلاقی مشخی رسم کنند که موجب تاثیرات برابر و غیر شخصی باشد.مردم در کشورهای غیر غربی کمتر اصرار دارند تا دیگران را تغییر دهند یا قضاوتهای اخلاقی ِغیر شخصی بنمایند.

بشر دوستی
انگیزه خیرخواهی و شفقت در کنار روحیه اخلاقی و مساوات جویانه آمریکاییها در نگرش و کردار حمایت جویانه آنان نسبت به ضعفاو ستم دیدگان جلوه گر می شود. این امر در ملتهای در حال توسعه نیز مشاهده می شود اما بیشتر پدرانه وشخصی وکمتر سازمان یافته است.

زمان مداری
آمریکاییها عموما بسیار نسبت به زمان حساسند و با زمان مانند یک شیئ رفتار می کنند(وقت طلا است) که باید فعالانه برای بیشترین منفعت به خدمت گرفته شود. بیشتر مردم غیر غربی با زمان برخورد ی منفعلانه دارند.

علم مداری
جهان غرب استدلال علمی-تجربی را به عنوان راه بی چون و چرای فهم جهان مادی پذیرفته است.مردمان دیگر آنقدر آمادگی ندارند که تفسیر علمی را به عنوان عقلانی ترین راه شناخت بپذیرند و بیشتر ازطریق عرفان،اشخاص معتبر و سنت راه جویی می کنند.

رفتار میان فردی
آمریکاییها در رفتار میان فردی پس از یک آشنایی مختصر معمولاباز،غیر رسمی و دوستانه برخورد می کنند و این برخلاف برخورد رسمی و تشریفاتی مردمان مشرق زمین است(AFS,1978 ).
این مفاهیم که با شرح وتفصیلی دقیق برای دانشجویان تدریس می شود میتواند تصور رسمی آمریکاییها از خود یا به تعبیری دیگر تصویری که آنان میخواهند دیگران از ایشان داشته باشند را بیان کند.


پی نوشت:
1- ThomasE.Grouling
2- International Center, Drake University
3- University of Akron