موج سوم خیزش نسل انقلاب
پویایی و استمرار دو ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران است که بهرغم گذشت 30 سال همچنان بالنده و پرطراوت به پیش میرود. چرایی این موضوع ابعاد مختلفی را در برمیگیرد که در این مختصر نمیگنجد، اما علل استمرار و پویایی آن را باید در دلایل حدوث آن جستوجو نمود. آرمانخواهی، ظلم ستیزی، تکلیفگرایی و تفکر عاشورایی از جمله مهمترین این مؤلفهها محسوب میشود. بهرغم آن، انقلاب اسلامی توانست خود را فراتر از محصول (جمهوری اسلامی) معرفی نماید به صورتی که با استقرار نظام جمهوری اسلامی، ابعاد بینالمللی انقلاب اسلامی فروکش نکرد و در عرصه داخلی نیز مظالم دشمنان، ملت ایران را به مثابه بنیان المرصوص آبدیده و مهیا نمود. این مظالم تمرین مهیا شدن و مهیا بودن را که از ظرافتهای استمرار انقلاب اسلامی محسوب میشود به دنبال داشت، از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران برخلاف همه انقلابهای معاصر، انقلابی اقتصادی (انقلابی برای شکم) نبود و در پلاکاردهای دست مردم، هیچ شعار اقتصادی به چشم نمیخورد. بنابر این رفاه نسبی نیز مانع استمرار انقلاب اسلامی نشد و رفاه زدهها نیز در حملات انتقادی نیروهای انقلاب گرفتار شدند.
طبیعتاً استمرار و استکمال انقلاب اسلامی از محور نیروی انسانی میگذرد و در حوزه نیروی انسانی، جوانان محور اساسی در بازخوانی و پویایی انقلاب به حساب میآیند. بر اساس حدیث شریف: هدایت از درون ظلمت بیرون میآید، میتوان به نحوه ورود نیروهای جوان انقلابی به صفوف اولیه دفاع از انقلاب اسلامی پیبرد. جوانانی که در سلسله نسلی خود حتی نظرات اندیشمندان بزرگی چون ابنخلدون را باطل نمودند. ابن خلدون استمرار انقلابها را حداکثر 25 ساله میداند و نسلهای دوم و سوم را فاقد عصبیت (اراده معطوف به حفظ انقلاب) میداند. وی نسل دوم را اهل رفاه و زندگی و نسل سوم را واجدگرایش به هنر و فلسفه و... میداند و نهایتاً باریک شدن انقلاب و انحطاط آن را گوشزد مینماید. اما در انقلاب اسلامی ایران، مولفههای انسجام بخش تشیع از یک سو و رهبری بینظیر امام (ره) از سوی دیگر، باعث شد تا مغز و محتوای حقیقی انقلاب اسلامی به خوبی درک شود و مردم ایران با 1400 سال تجربه انحراف و خیزش و انحطاط، بتوانند راه صحیح خود را تشخیص دهند. اما استمرار انقلاب اسلامی که با محوریت جوانان به پیش میرود چگونه انجام شد.
موج اول (جنگ تحمیلی)
حضرت امام (ره) در سال 1367 دستاوردهای جنگ تحمیلی را به زیباترین و رساترین شیوه ممکن برای ملت ترسیم و تبیین نمودند، اما در انتهای این دستاوردها به مهمترین آن اشاره فرمودند: «و از همه مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت». بنابر این جنگ تحمیلی باعث خیزش نسلی شد که انقلاب را از نسل اول گرفت و به پیش برد و در سالهای پس از جنگ که کشور در کمای سیاسی و فرهنگی به سر میبرد این نسل در نهایت مظلومیت، مروج فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه شدند و بهرغم بیمهریها توانستند، آیینه تمام نمای فرهنگ ایثار و شهادت را در کوچه و بازار، مدرسه و دانشگاه نشر نمایند و فتحالفتوح امام (ره) که تربیت جوانان خداجوی بسیجی بود اتفاق افتاد.
موج دوم (دوران اصلاحات)
اگرچه دوران موسوم به اصلاحات هزینههای زیادی را بر نظام ما تحمیل کرد و قرائتهای تقلبی از جمهوری اسلامی برخی را به انحراف کشاند، اما در نقطه مقابل اتفاق دیگری افتاد؛ فلش رویشهای اصلاحات به سمت خارج نظام رفت و سرداران نسل جدید آنان روانه آمریکا شدند (افشاری، عطری، محمدی، گنجی و...) اما در همان دوران و در کشاکش تنشهای فکری کشور، جوانانی به بلوغ فکری و مدیریتی رسیدند که امروز اکثر آنان سکان اداره کشور را در دست دارند و با عبور از مرزبندیهای دیروز، رگهای انقلاب اسلامی را با خونی تازه شاداب کردند و با حرکت در مسیر نیازهای حقیقی مردم از پایگاه اجتماعی و مردمی نیز برخوردار شدند.
موج سوم (حوادث پس از انتخابات 1388)
به سخره گرفتن ارزشهای مسلم امام (ره) و انقلاب اسلامی در پرتوی حوادث پس از انتخابات باعث هوشیاری نسل جدید انقلاب شد و برای دست یازیدن به علت آن همه قانون شکنیها و بیحرمتیها و تحریفها وارد صحنه شدند. آنان دیدند که چطور برخی انقلابیون سابق، از رهبری و قانون عبور کردند و خود را رهبر فرقه و صاحب قرائتی جدید از انقلاب دانستند. چطور در مقابل دشمنان قسم خورده سکوت نمودند و چطور یادگارهای امام (ره) همچون روز قدس را به سخره گرفتند. از اینجا بود که در راهپیمایی 13 آبان چند برابر هر سال به میدان آمدند و بزرگترین گرامیداشت 16 آذر را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشتند. چطور ضد انقلاب را در محاصره انبوه خود ساعتها معطل کردند و پیوند شوم آنان را با خیابانها منقطع نمودند، چهره حقیقی این جماعت که در روز 13 آبان شعار حمایت از پهلوی سر میداد (سران فتنه را نیز شوکه کرده بود) در 16 آذر با پاره کردن تصاویر امام راحل مجدداً نمایان شد و اینگونه شد که استمرار حضور نسل جدید انقلاب در روزهای 17 و 18 آذر چند برابر پیاده نظام فتنهگران بود؛ بنابر این اقدامات موسوی و پیاده نظام اوست که این چنین جوانان مسلمان را به جوش میآورد و تعهد آنان را مضاعف میکند و آنان را مسؤولیت پذیر مینماید. در همه سالهای بعد از سال 1376 تا امسال حجم حضور چند هزار نفری دانشجویان مسلمان سابقه نداشت و این فرصتی است که از لابهلای تهدیدات دشمنان خارجی و منافقین داخلی سربرآورد و انشاءالله استمرار انقلاب اسلامی را تضمین مجدد خواهد نمود. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.