امام (ره ) عصاره همه خوبی ها

پنجشنبه هفته قبل فرصتی دست داد تا به حرم مطهر حضرت امام (ره) بروم هنگامی که برای قرائت فاتحه به ضریح مطهر نزدیک شدم یکی از میهمانان خارجی را دیدم که در لباس عربی هنگام ذکر فاتحه و زمزمه ای می کرد و اشک می ریخت در نگاهش عشق به امام (ره) موج می زد و این سوال همانجا به ذهنم خطور کرد که این مرد ـ که احتمالا از شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس بوده ـ در امام چه ویژگی هایی دیده بود که 18 ـ17 سال پس از وفات آن مرد بزرگ امروز با طی مسافت طولانی به تهران می آید و کنار مرقد مطهر امام در فراقش گریه می کند
اگر چه همانند بسیاری از زائران ایرانی به صفای باطن او غبطه خوردم اما این سوال همچنان در وجودم باقی مانده بود که اگر بخواهیم بدانیم در وجود امام (ره) که رهبری امت اسلام شدند چه ویژگی هایی نهفته بود که میلیونها نفر انسان در ایران و سایر نقاط جهان چه در زمان حیات آن عزیز و چه بعد از وفات جذب آن شدند
گریه آن مرد با لباس عربی که سنی حدود چهل تا 50 سال داشت آنچنان اثرگذار بود که بسیاری دیگر از زائران هم متوجه گریه او شدند اما او خود را در فضای دیگری حس می کرد و بدون اینکه به ظواهر مساله بنگرد صادقانه و از روی اخلاص گریه می کرد و...
امروز نه تنها کشور ما که از چنین عاشقان امام راحل فراوان دارد بلکه ویژگی منحصر به فرد آن عزیز در دل بسیاری از مسلمانان و حتی غیر مسلمان در اقصی نقاط عالم رفته است اما آنچه که مهم است چرایی این عشق و علاقه می باشد که در آستانه نوزدهمین سالگرد رحلت جانگداز رهبر فقید انقلاب اسلامی موضوع گزارش امروز ما شده است. اینکه بدانیم مردم ما چه آنهایی که وجود مبارک حضرت امام را درک کردند و چه نسل جوان که با واسطه پدر و مادر و رسانه ها و کتاب ها با ویژگی های امام خمینی (ره) آشنا شدند. رهبری که حرکت انقلابی او براساس عمل به تکلیف الهی شکل گرفته و منجر به پیروزی اسلام در دوران معاصر گشته است.
اگر چه نتوانستم با او به گفت و گو بنشینم اما آ قای اکبری معلمی که همراه برخی از دوستان خود از قم به تهران آمده بود در گفت و گو با گزارشگر ما درباره ویژگی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبری سیاسی ـ مذهبی می گوید: امام خمینی (ره) ویژگیهایی بسیار زیادی داشتند اما هیچکدام از آن ویژگی ها نمی توانستند شخصیت اصلی امام محسوب شوند. امام فقیه مجتهد و فیلسوف بودند اما در عصر امام خمینی (ره) فقها مجتهدین و فلاسفه زیادی داشتیم چه در حوزه قم چه در حوزه مشهد نجف و... اما هیچکدام امام خمینی نشدند.
وی می افزاید: آنچه که شخصیت امام (ره) را در فقه اصول فلسفه و کلام و... حتی سیاست استثنا کرد اخلاص در عمل بود که همه کارهای خود را فقط و فقط برای خدا انجام می دادند و این عصاره همه خوبیهای حضرت امام بوده است. آقای اکبری می گوید: امام فلسفه را خوب می فهمیدند اما فهم فلسفه او برای مبارزه با دیگران شکل نگرفته بود او فلسفه را برای خدا آموخته و همین ویژگی قدرت فلسفه را در راه مبارزه با ظلم و ستم در اختیارش قرار داده بود.
وی می گوید: شنیده ام که امام زمانی آموزش فلسفه را در قم آغاز کردند که برخی از فیلسوفان آن دوره آموزش درس فلسفه را به عوام حرام می دانستند و تا مرز نسبت دادن کفر هم بر ضد امام پیش رفتند اما چون راه امام راه خدایی بود تهمت هیچ تهمت زننده ای او را نگران نمی کرد و به راه خود ادامه می دادند.
خانم مرتضوی از دیگر زائران آستان مقدس امام خمینی هم نظرش را درباره امام (ره) اینگونه بیان می کند: امام خمینی شجاع ترین فردی بودند که توانستند در اوج حاکمیت طاغوت و همراهی استعمارگران شرق و غرب در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح ستمشاهی قیام کنند و برای شجاعت آن عزیز نمونه های زیادی سراغ داریم که جز در اجداد صالحش و ائمه هدی پیدا نمی شود و عجیب اینکه خود آن امام هم بارها قسم خورده بودند در عمرشان هیچگاه جز خدا از کس دیگری نترسیده اند.
وی می گوید: باید تلاش فراوانی صورت گیرد که حقایق زندگی حضرت امام فراموش نشود. کتاب و جزوه اگر چه برای ثبت این ویژگی ها مفید است اما موسسه نشر آثار حضرت امام و سایر مراکز فرهنگی کشور باید چنین روزهایی را غنیمت بشمارند و از هر وسیله ای که ممکن است ویژگی های حضرت امام (ره) را برای نسل جوان به درستی تبیین کنند تا این نسل هم بدانند وقتی امام فرمان می دادند چرا همه جوانان سر از پا نمی شناختند و خود را برای عمل به دستورات امام آماده می کردند.
خانم مرتضوی می افزاید: امام (ره) جاده رستگاری و سعادت را به مردم ایران و تمام مستضعفان عالم نشان داد. در حالیکه تا قبل از قیام امام خمینی (ره) ملت ایران هدف مشخصی برای حرکت خود نداشتند اما الان 70 تا 80 درصد دانشجویان مملکت ما زنان و دختران هستند.
وی می گوید: این حضور گسترده زنان در عرصه های علمی و اجتماعی در حالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اوج گرفته که رژیم طاغوت به دروغ مدعی حمایت از زنان می شد اما زنان اجازه حضور در عرصه های مدیریتی و سیاسی جامعه را نداشتند که امام خمینی (ره) با اینکه خود رهبری مذهبی بودند شان زنان را در عرصه های مختلف همانند مردان معرفی کردند.
آقای مهدی قدوسی که از آغازین روزهای جنگ تحمیلی در بسیاری از صحنه های دفاع مقدس حضور داشته هم درباره ویژگی های بارز امام خمینی (ره) می گوید: امام (ره) درس بزرگی در تمامی زمینه ها به ملت ایران آموخته اند و حداقل موردی که می توانم به آن اشاره کنم درس شجاعت و کار برای خدا بود که رمز موفقیت رزمندگان در عملیات ها هم محسوب می شد.
وی ادامه می دهد: اگر دقت کنیم تقریبا تمامی فرماندهان دوران دفاع مقدس کسانی بودند که پیش از انقلاب اسلامی در حد یک سرباز آموزش نظامی دیده بودند و برخی آنها هم سربازان فراری دوران طاغوت بودندکه در هیچ کلاس فرماندهی و ستاد حاضر نشده بودند اما چون آموزه های حضرت امام را بیشتر از بقیه باور و یقین داشتند و مرگ و زندگی را دست خداوند می دانستند در دفاع مقدس از خود رشادت نشان دادند و درجات ترقی را طی کرده اند.
آقای قدوسی می افزاید: وقتی رزمنده ای توکلش به خدا باشد و از مرگ نهراسد شجاع می شود و همین شجاعت در کنار ایمان به خدا رمز پیروزی ما شده بود زیرا رزمندگان ما این درس را به درستی از مقتدای خود فرا گرفته بودند که ایمان و شجاعت سبب می شود دشمن را زبون بدانیم و در مقابل انبوهی از سلاح های پیشرفته ای که در اختیار دشمن بود. مقاومت کنیم.
وی می گوید: با این تفکر رزمندگان ما نه از سلاح های در اختیار صدام که از ناوهای آمریکایی هم نمی ترسیدند و با یک قبضه دوشکا و آر پی جی با قایق های تندرو به سراغ ناوهای آمریکایی هم می رفتند که اگر این ویژگی در هر دوره ای در اختیار نیروهای نظامی و مردم و مسئولان ما باشد برای همیشه پیروز خواهند بود.
وی می افزاید: در ماهها و سالهای نخست دفاع مقدس رزمندگان ما با دست خالی به جنگ با دشمن می رفتند و سلاح های پیشرفته آنها را به غنیمت می گرفتند که اگر اندکی سستی ایمان دردل رزمندگان ما وجود داشته بود هیچگاه نمی توانستند به سراغ دشمن تا بن دندان مسلح بروند و پیروز بازگردند.
خانم صابری نیا که از استان مازندران در قالب کاروان دانشجویی به حرم مطهر امام ره آمده بود هم به گزارشگر ما می گوید: من دوران امام (ره) را درک نکرده ام اما با مطالعات و شنیده هایی درباره حضرت امام دریافتم که امام خمینی در کارها خلوص در عمل داشتند و نتیجه را به خداوند می سپردند و اتفاقا خداوند هم به یاری چنین بندگانی می رود که باور عمیق به اراده الهی داشته باشند در غیر اینصورت اگر کارها غیر خدایی باشد ماندگار نخواهد شد.
وی می گوید: وقتی که امام خمینی علیرغم رهبری جامعه و با آن سن و تحقیقات و مطالعات خود طفل 12 ساله ای را رهبر خود معرفی می کردند نشان می دهد که در سخنان خویش هیچ جایی برای نفس خود قرار نمی دادند زیرا انسان اگر اندکی غرور داشته باشد نمی تواند فرماندهی یک کودک 12 ساله را برای خود بپذیرد و این تنها امام (ره) بودند که طفل 12 ساله را رهبر خود به ملت معرفی می کردند. و یا در جایی دیگر می گفتند که به مقام معنوی رزمندگان غبطه می خورند در حالیکه همه ملت ایران آن بزرگوار را رهبر خود می دانستند.
وی می گوید: اینها صفات مثبتی است که اگر در هر گروه دسته جامعه و کشوری وجود داشته باشد راههای سعادت و موفقیت را طی خواهند کرد.
حجت الاسلام سید محمد هاشمی نیز که درون صحن مطهر حضرت امام با گزارشگر ما به گفت و گو می نشیند می گوید: اگر بخواهیم برای حضرت امام ویژگی بارزی مطرح سازیم ساده زیستی آن بزرگوار بوده است که بیش از هر چیز در دل مردم نفوذ کرده بود زیرا آنچه که آن عزیز می فرمودند که طلبه ای بیش نیستند و به ما هم سفارش می کردند از زی طلبگی خارج نشویم الان بیشتر با آن مفاهیم ارتباط برقرار می کنم زیرا نمی توانیم شعار امام دوستی سر بدهیم اما به تکالیف او عمل نکنیم یعنی همچنانکه از ساده زیستی امام صحبت می کنیم خودمان در دل علاقه ای به ساده زیستی نداشته باشیم و در صدد مال و ثروت چند میلیارد تومانی برآیم.
وی می گوید: تلاش های فراوانی باید صورت گیرد تا امام به درستی به مردم خصوصا جوانان معرفی شوند و اکنون که شرایط جامعه را مشاهده می کنم در می یابیم که مسئولان ما نتوانستند امام را آنگونه که بودند برای نسل جوان کشور معرفی کنند زیرا همزمان که خود از ساده زیستی امام سخن می گویند فرزندانشان خارج از کشور با هزینه های ملت مشغول درس خواندن هستند. خودشان انبوهی از سفرهای خارجی را رفته اند و بسیاری مطالب دیگر. در چنین شرایطی اگر چنان فردی بخواهد امام (ره) را برای جوانان توصیف کند آن جوان و نوجوان هم احساس می کند ساده زیستی امام هم از نوع ساده زیستی این آقا بوده که همه نوع هزینه های اضافه دارد اما باز دم از ساده زیستی می زدند!
حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی ادامه می دهد: همین بهتر که چنین افرادی مبلغ اندیشه های حضرت امام نباشند زیرا تبلیغ آنها روی جوانان و نوجوانان اثر معکوس خواهد گذاشت.
وی می گوید: بسیاری از مواقع که احساس خلا و مشکلات روحی در مسایل سیاسی و اجتماعی کشور می کنم به صحیفه نور مراجعه می کنم وعجیب اینکه صحبت های امام در 25 سال پیش امروز راهگشای بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی ما است اگر به آن به درستی عمل کنیم.
وی می گوید: از جمله این مشکلات که نزد سیاسیون و متاسفانه برخی از برادران معمم دیده می شود داخل شدن در جناح بندیهای سیاسی است که امام (ره)آن را آفت بسیار خطرناک برای رجل سیاسی و در نهایت جمهوری اسلامی می دانستند زیرا این جناح بندیهای سیاسی باعث می شود فردی که در جناح خاصی عضو است همه معایب جناح خود را فراموش کند و نادیده انگارد اما مشکلات کوچک جناح مقابل را بزرگ جلو می دهد در حالیکه نظام جمهوری اسلامی از هر دوی این نقیصه آسیب فراوانی می بیند.
وی می افزاید: صف بندیهای سیاسی امروزه به آفتی در جامعه ما هم تبدیل شده که گروههای سیاسی طرف های مقابل خود را تا سر حد کفر والحاد پیش می برند در حالیکه باید با تاسی به رهنمودهای حضرت امام (ره) و اکنون رهبر معظم انقلاب در حد اعلی با چنین صف بندیهای سیاسی و جناحی کور مقابله کرد.
خانم محمودی زائر حرم مقدس حضرت امام (ره) از دیگر افرادی است که به مسئولان سفارش می کند بیش از مردم نیازمند توجه به توصیه های امام (ره) هستند. وی می افزاید: ما مردم بسیار خوب و قانعی داریم اما امروز تماشاگر رفتارهای مسئولان سیاسی و اقتصادی هستند در حالیکه عملکرد امروز بسیاری از مسئولان فاصله گرفتن از مردم است که بسیار خطرناک می باشد.
وی می گوید: خوب است مسئولان دقت کنند که امام چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب و در اوج قدرت لحظه ای از مردم خصوصا خانواده شهدا غافل نبودند و خانواده شهدا را چشم و چراغ ملت معرفی می کردند و همین مساله باعث تداوم عشق و علاقه مردم به امام (ره) شده است.
خانم محمودی می افزاید: این مساله که امام به یاری خداوند و همت ملت بیش از هر کس دیگر اعتقاد داشتند باید برای ما مهم باشد که در اوج مشکلات کور می گفتند « آمریکا هیچ غلطی نمی تواند » بکند.
وی می افزاید: مساله ای که اکنون مایه نگرانی است رواج تفکرات لیبرالی قوم گرایی عوام گرایی تحجر و خرافه پرستی است افکار غلطی که امام (ره) به عنوان راههای التقاطی به شدت با آن به مبارزه برخاسته بودند و اکنون بر همه اندیشمندان لازم است که به شدت با رواج چنین افکاری که باعث تهی سازی اسلام و انقلاب از درون می شود مبارزه کنند.
وی ادامه می دهد: آنچنان که امام راحل درباره اسلام ناب محمدی (ص) سفارش می کردند منظورشان مقابله با چنین افکاری هست که در قالب دین مورد رضایت آمریکاست و این حرکت ها همان حرکت هایی است که امام (ره) به عنوان اسلام آمریکایی از سربرآوردن آن در جامعه انقلابی و اسلامی ایران هراس داشتند.
پرسیدن و نوشتن درباره شخصیتی که همانند اجداد صالحش بسیاری از ویژگی های ممتاز مردهای خدایی را در خود جمع کرده بود بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است اما مصداق مثل معروف آب دریا را اگر نتوان کشید تنها می توان به بخشی از ویژگی های آن بزرگوار اشاره کرد زیرا آن عزیز عصاره همه خوبی ها بود و در هر بخشی می توان برای آن مثالهای مختلفی بیان کرد.
آن رهبر و مقتدای ملت منادی صبحی بود که راه روشن چگونه زیستن را در عین عزت و شرافت به ملت ایران آموخت. راهی که جوانان امروز مملکت ما می توانند با شناخت کامل آن راه درست را تداوم بخشند مسیری که تاکنون با گل های شهادت جوانان رشید این مملکت آذین داده شده و روشنتر شده است.
در این راه ظلم ستیزی استقلال خواهی شجاعت اخلاص دینداری و ایمان ایثار و از خودگذشتگی خودباوری سازش ناپذیری در مقابل استکبارگران و... تنها بخشی از ویژگی های حضرت امام است که هر یک خود فتح یابی برای حرکت های دقیقتر برای شناخت حضرت امام (ره) محسوب می شود.
امروز جوانان ما برای اینکه دچار بی هویتی فرهنگی سیاسی و اجتماعی نشوند برای اینکه ارزش های ناب اسلامی را خواسته یا ناخواسته مسخ نکنند نیازمند الگو و اسوه هستند که ویژگی های امام خمینی (ره) می تواند نمونه ای متعالی برای جوانان محسوب شود زیرا امام خمینی (ره) ابتدا خود را ساخته بودند و پس از خودسازی کامل به سراغ حرکت های سیاسی و اجتماعی رفتند. چنین جذابیت و کشش معنوی که در دوران معاصر مخصوص حضرت امام (ره) بوده نمونه ای عالی از مردان الهی محسوب می شود که آن را باید دوباره شناخت.