تجلی سیره جهادی نبوی (ص) در نگرش جهادی امام خمینی (ره)

می توانیم منطق نبوی حضرت امام (ره) را منطق "پیروزی خون بر شمشیر" و منطق "پیروزی قدرت ایمان" و منطق الهی "کم من فئه قلیله ..." بنامیم . امام با تکیه بر این منطق و با پروراندن رزمندگانی مومن و معتقد به این منطق و دستورالهی بود که توانست مقابل لشکری جهانی بایستد .


پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
امام (ره) در جای جای صحیفه نور ، با مقایسه رزمندگان اسلام با لشکریان پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام ، ضمن تقویت روحیه آنها ، به وظایف و مسئولیت هایشان نیز توجه می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آرامش و اطمینان قلبی خاصی که حضرت امام داشت ، آن هم در لحظات حساس انقلاب و حتی زمانی که تهدیدات متوجه شخص ایشان بود ، علاوه بر نمایاندن عظمت روحی امام ، یکی از عناصر قابل توجه در روحیه بخشیدن به رزمندگان بود . مضاف بر این آرامش ستودنی ، امام دیدگاهی ارزشمند هم در زمینه جنگ و جهاد داشت که خود آن هم در واقع ، برداشتی کاملا درست از اسلام و مسئله پیروزی در جهاد و دفاع است . این دیدگاه را در پیامی از حضرت امام خطاب به رزمندگان اسلام می بینیم : « مهم ، انجام وظیفه برای اسلام است .شما که در حد توان خود تلاش می کنید ، در حقیقت پیروزید. چون درراه اسلام ودر دفاع از اسلام می جنگید ، در هرحال پیروزی با شماست . » (1)

تاثیر این گونه سخن و این نوع دیدگاه به مقوله دفاع و پاسداری ، تا بدانجاست که در مواقع حساس و خطرناک جنگ هشت ساله ؛ خصوصا جاهایی که ضربات کاری می خوردیم و تلفات سنگین می دادیم ، روحیه رزمندگان به میزان فوق العاده ای تقویت می شد . ناگفته پیداست که تنها امام و زعیمی مجاهد و باصلابت می تواند در چنین موقعیت های حساس و سرنوشت ساز –همچون موقعیت های دیگر مواجهه با دشمن - با تذکر و تاکید بر اندیشه ای برخاسته از تعالیم و سیره رسول الله (ص) ، روحی جدید در کالبد سپاهی خسته و مایوس و داغدار بدمد و اطمینان روحی دوباره ای به آنها بدهد .

امام (ره) ضمن توجه دادن رزمندگان به برخورداری از گوهر نایاب "ایمان" - که دشمنان ما آن را ندارند - آن را همه چیز و بلکه فوق همه چیز می داند و شرط برخورداری از امدادهای غیبی را – که البته خود اعتقاد و تاکید امام به مسئله امدادهای غیبی ، شایسته بحثی مفصل و جداست – نیز وفا کردن به عهدی که برذمه داریم ؛ یعنی حفظ اسلام معرفی می کند :

« ما از خدا می خواهیم که با آن جنود غیبه که دارد و با آن ملائکه الله که هست ، به ما کمک بفرماید و می فرماید ؛ لکن شرط این است {که} ما به عهد خود باقی باشیم ، عهدی که با اسلام داریم ، حفظ اسلام ، حفظ کشورهای اسلامی ، حفظ نوامیس اسلامی . ... اگر شهادت نصیب شد ، سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد ، سعادت است .» (2)

امام (ره) در جای جای صحیفه نور ، با مقایسه رزمندگان اسلام با لشکریان پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام ، ضمن تقویت روحیه آنها ، به وظایف و مسئولیت هایشان نیز توجه می دهد .

او بارها ، با اشاره به دستور صریح قرآن در مورد "استقامت ورزیدن" که در سوره هود آمده ، رزمندگان جبهه و پشت جبهه را به استقامت و ایستادگی سفارش می کند ؛ سفارش سنگین "فاستقم کما امرت و من تاب معک" که به سبب آن ، پیامبر(ص) مکررا می فرمود این سوره مرا پیر کرد . امام خمینی (ره) هم پیامبر گونه همچون جد بزرگوارش این گونه رفتارمی کند و این گونه از ملت مومن و مسلمان می خواهد :« آیا پیامبر اکرم (ص) در مقابل سختی ها عقب نشینی کردند ؟ آیا حاضر به تسلیم و سازش شدند ؟ ما هم که کار انبیا و پیغمبر اکرم (ص) را انجام می دهیم باید بایستیم ، باید مقاومت کنیم تا اسلام استقرار پیدا کند و عدالت برقرار شود و دست ظالم ها کوتاه گردد . این را باید دنبال کرد . مردم زمان حضرت رسول (ص) و اصحاب او مقاومت کردند و از سختی ها نهراسیدند تا پیروز شدند ... مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه ها به خود هراس راه ندهند که اگر کمی عقب بنشینند ، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما برخلاف این است .

مردم انقلاب کردند ، باید پای زحماتش هم بنشینند . مردم ، پیغمبران و پیغمبر اسلام (ص) را و ابراهیم (ع) را در نظر بگیرند ، ببینند که با آنها چه مخالفت ها شد ، ولی دست از هدفشان نکشیدند . اگر ما مسلمانیم ، باید دنباله رو آنها باشیم . دنباله روی از آنان که فقط روزه و نماز و مسجد نیست . .. » (3)

ایشان همچنین با مطرح کردن بحث " استقبال از شهادت (شهادت طلبی) در میان اصحاب پیامبر (ص) و اصحاب سیدالشهدا (ع) " ، آن هم با ایمان آنها به اینکه شهادت ، فوز و رستگاری است و هرگز از بین رفتن نیست ، در واقع رزمندگان ایران اسلامی را شهادت طلبان حقیقی و سعادتمندان ابدی بار می آورد . این ، امام و فرمانده کل قوای اسلام است که شهادت طلبی را به آنها می آموزد ؛ همان طور که در زمان رژیم پهلوی نیز جامه ترس و تقیه و احتیاط را به کلی دریده و مردم را به کانون انقلاب دعوت کرده است . شهادت طلبی همان نگرش و اعتقاد عظیمی است که تنها می تواند در دل های سرشار از ایمان به خدا قرار بگیرد ؛ دل هایی که با اطمینان خمینی (ره) ، آرامش و اطمینانی شیرین یافته اند .

در مجموع می توانیم منطق نبوی حضرت امام (ره) را منطق "پیروزی خون بر شمشیر" و منطق "پیروزی قدرت ایمان" و منطق الهی "کم من فئه قلیله ..." بنامیم . امام با تکیه بر این منطق و با پروراندن رزمندگانی مومن و معتقد به این منطق و دستورالهی بود که توانست مقابل لشکری جهانی بایستد .


پی نوشت ها :

1) امام و دفاع مقدس ( خاطراتی از رزمندگان و فرماندهان سپاه اسلام ) ، تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) ، 1377 ، ص 13.

2) جنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی(س) ( دفتر بیست و چهارم تبیان ) ؛ مربوط به بیانات امام در جمع پرسنل نیروی هوایی ، اعضای سپاه و دانشجویان افسری در مورخه 11/9/60 ، تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) ، 1378 ، ص 126 .

3) همان ، مربوط به بیانات امام در جمع اعضای ستاد جنگ در مورخه 18/6/83 ، ص 95 .